Szkolenia
Do 18 kwietnia 2016 roku , zgodnie z art. 90 ust. 1 dyrektywy klasycznej oraz art. 106 ust. 1 dyrektywy sektorowej Polska miała obowiązek zaimplementować dyrektywy narzucone przez Unię Europejską dotyczące zamówień publicznych.
Zmiany dotyczą:
dyrektywy 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65), zwanej dalej „dyrektywą klasyczną ”, oraz
dyrektywy 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243), zwanej dalej „dyrektywą sektorową”.
Unia Europejska narzuciła Polsce wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu rynku zamówień publicznych między innymi ze względu na problematyczny charakter niektórych zapisów i rozwiązań dotychczasowej ustawy. Chodzi na przykład o nadmierne stosowanie kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert, zbyt sztywne przesłanki stosowania trybów negocjacyjnych poprzedzonych ogłoszeniem o zamówieniu, tj. negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego, nadmierne zbiurokratyzowanie procedury udzielania zamówienia i wiele innych.
Z początku zakładano spełnienie obowiązku poprzez wprowadzenie całkiem nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Plany te ostatecznie przesunięto w czasie na rzecz wprowadzenia jedynie
nowelizacji do ustawy Prawo zamówień publicznych.
I tak obowiązująca od 28 lipca 2016 r.
nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła w dotychczasowej ustawie ponad 50% artykułów. Oznacza to, że była to jedna z największych
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Mówienie o rewolucji w zamówieniach publicznych może być to nieco przesadzone stwierdzenie biorąc pod uwagę wcześniejsze plany do wprowadzenia całkowicie nowej
ustawy Prawo zamówień publicznych. Zmiany są jednak na tyle duże, że ich prawidłowe stosowanie stanowi i będzie przez pewien czas stanowiło zapewne spore problemy zarówno dla zamawiających jak i wykonawców, którzy ustawę stosują.
Głównym założeniem wprowadzenia
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych było bardziej elastyczne podejście do procedur kontraktowania dostaw, usług i robót budowlanych przez sektor publicznych, a także próba ich odformalizowania.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadza również
elektronizację zamówień publicznych m.in. w przypadku kontaktów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, które od tej pory będą miały obowiązkowo formę elektroniczną.
Drugą bardzo ważną zmianą według
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych jest zwrócenie uwagi na pozaekonomiczne cele zamówień publicznych takich jak ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian na rynku zamówień publicznych. Warto zwrócić uwagę na podmioty, których funkcjonowanie zostanie zmienione po wprowadzeniu
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Pierwszym z nich jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Akt normatywny ustawy wprowadził regulacje kompetencji oraz zadań tego organu. To samo dotyczy funkcjonowania Krajowej Izby Odwoławczej. Projekt rozszerzył kognicję czyli proces rozpatrywania spraw sądowych podmiotu w zakresie zamówień publicznych poniżej progów unijnych.
Kolejną grupą podmiotów, na które wpłynęła
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych są zamawiający, czyli jednostki sektora finansów publicznych, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, podmioty prawa publicznego, związki tych jednostek lub podmiotów oraz przedsiębiorstwa działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zmiana dotyczy ok. 40 000 zamawiających, w tym 16 100 tych którzy udzielili zamówień na podstawie Prawa zamówień publicznych oraz 20 700 zamawiających, którzy udzielili zamówień na podstawie wyłączeń stosowania ustawy.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła zmiany związane z prawami i obowiązkami zamawiających w zakresie wydatkowania środków finansowych na usługi dostawy i roboty budowlane.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wpłynęła również na wykonawców, do których zalicza się osoby prawne bądź jednostki nieposiadające osobowości prawnej, a także osoby fizyczne. Na rynku zamówień publicznych funkcjonuje ich ok. 200 000.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych założyła egulacje warunków udziału wykonawców w postępowaniach, ich praw i obowiązków zarówno w postępowaniu o udzielnie zamówienia jak i w trakcie realizacji umowy.
Kolejną zamianą według nowelizacji
ustawy Prawo zamówień publicznych jest wprowadzenie nowego trybu o udzielnie zamówienia- partnerstwo innowacyjne, dostosowane do zamówień publicznych na produkty nowe, innowacyjne, jeszcze nie dostępne na rynku.
Kolejnym celem
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych jest regulacja procesu zamówień publicznych, dostosowanie ich do standardów europejskich oraz efektywne wykorzystywanie środków publicznych.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła konieczność przedstawienia dokumentów wszystkim wykonawcom chcącym wziąć udział w postępowaniu. Ten obowiązek spoczywa jedynie na wykonawcy, który przetarg wygrał. Przez zasadniczą część każdego postępowania jego strony bazować będą natomiast na stosownych oświadczeniach. Ważna zmianą
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych jest również konieczność stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ), który muszą wypełniać wykonawcy biorący udział w zamówieniach przekraczających tzn. progi unijne. Wzór dokumentu określony jest unijnym rozporządzeniem i zawiera sytuację podmiotową wykonawców odnoszącą się do tego konkretnego zamówienia.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wzbudza w dalszym ciągu wiele obaw wśród uczestników rynku zamówień publicznych. Jedną z przyczyn jest ciągła zmiana planów nowelizacyjnych. Jeszcze kilka miesięcy temu mówiło się o całkiem nowej ustawie Prawo zamówień publicznych, która miałaby wprowadzić rewolucje w zamówieniach publicznych. W tej chwili ustawa została jedynie
znowelizowana, co nie znaczy, że wprowadzone regulacje nie przyniosą rewolucyjnych zmian.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych może przez jakiś czas stwarzać pewne problemy. Nie powinno to jednak zniechęcać zamawiających do ogłaszania nowych postępowań, a wykonawców do zgłaszania swoich ofert. Rynek zamówień publicznych, choć specyficzny, daje ogromną szanse zarówno dla dużych, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Nie obawiajmy się prowadzenia postępowań po
nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, a jeśli potrzebujemy pomocy specjalistów, korzystajmy z niej.