Interaktywne szkolenie służyć ma omówieniu kluczowych zasad związanych ze zbliżającą elektronizacją procesów udzielania zamówień publicznych, narzędzi niezbędnych do poprawnego udzielania elektronicznych zamówień przez zamawiających i brania udziału w procesie zamówieniowym po stronie wykonawcy.
ODBIORCY SZKOLENIA
• pracownicy organizujący oraz odpowiedzialni za przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych po stronie zamawiających
• kierownicy zamawiających
• wykonawcy i osoby odpowiedzialne po stronie wykonawców za składanie ofert
• osoby zainteresowane zagadnieniami związanymi z procedurą udzielenia zamówień publicznych
W ramach szkolenia każdy z uczestników otrzyma możliwość pobrania z EduStrefy takich wzorów dokumentów, jak:
Szkolenie objęte programem 18+
1. Podstawy prawne stosowania komunikacji elektronicznej w zamówieniach
publicznych
1.1. Dyrektywy UE w zakresie zamówień publicznych;
1.2. Regulacje w zakresie elektronizacji zawarte w ustawie PZP;
1.3. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy PZP w zakresie elektronizacji;
• wymagania techniczne i organizacyjne użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego;
• sposób sporządzania i przechowywania dokumentów elektronicznych oraz sposób i tryb ich przekazywania, udostępniania i usuwania.
1.4. Kodeks Cywilny;
2. Forma pisemna, a forma elektroniczna
2.1. Definicja pisemności;
2.2. Równoważność formy pisemnej i elektronicznej, elektroniczne potwierdzanie za zgodność;
2.3. Kwalifikowany podpis elektroniczny; dostawcy kwalifikowanej usługi zaufania świadczący usługi certyfikacyjne; znacznik czasu, szyfrowanie;
2.4. Wydrukowany dokument elektroniczny a oryginał;
2.5. Praktyczne problemy związane z podpisem elektronicznym; podpisywanie dokumentów przez kilka osób;
3. Platformy zakupowe
3.1. Platforma e-Zamówienia tworzona przez Ministerstwo Cyfryzacji przy współpracy UZP
3.1.1. Omówienie modułów planowanych w Platformie e-Zamówienia
• Centralne Repozytorium Danych
• Biuletyn Zamówień Publicznych
• Moduł Monitorowania i Analiz, w tym BI (Business Intelligence)
• Aukcje i licytacje elektroniczne
• eSender
• Moduł przyjmowania i zabezpieczania ofert/wniosków o dopuszczenie do terminu otwarcia
3.1.2. Etapy i termin budowy Platformy e-Zamówienia
3.1.3. Czy Zamawiający będą mieli obowiązek korzystania z Platformy e-Zamówienia?
3.2. Działanie platformy zakupowej na przykładzie Platformy zakupowej Centrum Obsługi Administracji Rządowej (COAR) – eb2B - procedura składania ofert za pomocą Platformy;
3.3. Przykłady innych platform zakupowych.
4. Praktyczne problemy związane z elektronizacją
5. Instrukcja składania Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia przy
użyciu środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem poczty
elektronicznej
5.1. Czym jest JEDZ, kto i w jakim celu go składa; najnowsze orzecznictwo KIO dotyczące JEDZ;
5.2. Kogo dotyczy obowiązek składania elektronicznego JEDZ i czy dotyczy on również oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniach podprogowych?
5.3. Obowiązki po stronie Zamawiającego związane z elektronicznych JEDZ - zakres obligatoryjnych informacji w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia albo innym dokumencie wszczynającym postępowanie
5.4. Omówienie zapisów SIWZ dotyczących informacji o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, w tym JEDZ w formie elektronicznej, a także wskazania osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami
5.5. Czy Zamawiający musi posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny w związku z wejściem w życie przepisów dot. elektronizacji?
5.6. Obowiązki po stronie Wykonawcy związane ze złożeniem JEDZ za pośrednictwem poczty elektronicznej:
• Kwalifikowany podpis elektroniczny;
• Szyfrowanie danych i cyberbezpieczeństwo danych;
• Przekazanie hasła dostępu;
• Przesłanie JEDZ na pocztę elektroniczną Zamawiającego;
• Deszyfracja i weryfikacja podpisu;
5.7. Inne problemy praktyczne:
• Jak zastrzec informacje zawarte w JEDZ jako tajemnice przedsiębiorstwa?
• W jakiej formie należy przekazać pełnomocnictwa do podpisania JEDZ?
• Jak udostępniać JEDZ innym wykonawcom;
6. Procedura uzupełniania/wyjaśniania JEDZ przed i po dniu 18.04.2018 r.
7. Kwalifikacja podmiotowa wykonawców w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego – problemy praktyczne
7.1. Warunki udziału w postępowaniu i brak podstaw wykluczenia
• Wykazywanie warunków przez wykonawcę, podmioty działające w ramach konsorcjum; wykonawców korzystających z potencjału podmiotówtrzecich z uwzględnieniem najnowszego orzecznictwa KIO, sądów okręgowych i TSUE;
• Brak podstaw wykluczenia – nowe trendy w interpretacji przesłanek wykluczenia na przykładzie orzecznictwa;
7.2. Złożenie dokumentów podmiotowych na podstawie art. 26 ustawy Pzp, a ich uzupełnianie i wyjaśnianie na tle najnowszego orzecznictwa;
7.3. Problemy na tle stosowania procedury odwróconej;
8. Podwykonawstwo – omówienie praktycznych problemów.
9. Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa – najnowsze trendy w orzecznictwie KIO.
10. Wyjaśnienia ceny rażąco niskiej – omówienie praktycznych problemów wykonawców i zamawiających.
10.1. Istotna część składowa
10.2. Czy można odstąpić od wyjaśnień?
10.3. Najnowsze orzecznictwo w zakresie wyjaśnień RNC.