Dzień 1. Sporządzanie SWZ - warsztaty (Grzegorz Czaban)
-
DOKUMENTY ZAMÓWIENIA
-
Co to są dokumenty zamówienia?
-
W jakich trybach wymagany jest SWZ, a w jakich OPiW?
-
Wymagana forma dokumentów zamówienia. Czy osoby sporządzające SWZ i OPiW muszą posiadać podpis elektroniczny?
-
W jaki sposób należy zapewnić dostęp do dokumentów zamówienia?
-
Istotne zmiany dotyczące udzielania wyjaśnień dotyczących dokumentów zamówienia.
-
JAK PRAWIDŁOWO SPORZĄDZIĆ SPECYFIKACJĘ WARUNKÓW ZAMÓWIENIA (SWZ)?
-
Co się zmieniło w przepisach dotyczących opisu przedmiotu zamówienia?
-
Jak prawidłowo sporządzić informację o przedmiotowych środkach dowodowych?
•Co to są przedmiotowe środki dowodowe?
•Moment złożenia przedmiotowych środków dowodowych
• Zmiany dotyczące uzupełniania przedmiotowych środków dowodowych?
-
Jak należy podawać termin wykonania zamówienia w SWZ po wejściu w życie nowej ustawy Pzp? Omówienie niedopuszczalnych sposobów podawania terminu wykonania zamówienia.
-
Rewolucja w zakresie podstaw wykluczenia.
• Zmniejszenie liczby obligatoryjnych podstaw wykluczenia
• Zmiana sposobu weryfikacji okoliczności złożenia odrębnych ofert przez Wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej
• Istotne zmiany dotyczące fakultatywnych podstaw wykluczenia z postępowania
-
Konstruowanie warunków udziału w postępowaniu po wejściu w życie nowej ustawy Pzp
•Nowe warunki udziału w postępowaniu.
•Co to jest zdolność do występowania w obrocie prawnym? Czy można wymagać aby o udzielenie zamówienia ubiegali się wyłącznie Wykonawcy wpisani do KRS?
• Zapisy, które warto zamieścić w SWZ w związku ze zmianami dotyczącymi polegania przez Wykonawcę na zdolnościach innych podmiotów oraz wspólnego ubiegania się o zamówienie przez dwóch lub więcej Wykonawców.
•Co konsorcjum lub Wykonawca polegający na zasobach innych podmiotów musi złożyć wraz z ofertą po wejściu w życie nowej ustawy Pzp?
-
Podmiotowe środki dowodowe
• Definicja „podmiotowych środków dowodowych”
• Jak prawidłowo sporządzić w SWZ wykaz podmiotowych środków dowodowych
• Zmiany dotyczące formy podmiotowych środków dowodowych
• Jak składać, uzupełniać, poprawiać podmiotowe środki dowodowe?
•Czy jest możliwe uzupełnienie pełnomocnictw po wejściu w życie nowej ustawy Pzp?
-
ZAPISY SWZ ZWIĄZANE Z ELEKTRONIZACJĄ
-
Jak sporządzić wymagania techniczne i organizacyjne sporządzenia, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej?
-
Wymagana forma oferty.
-
Jak składać i weryfikować podpis zaufany?
-
Jak składać i weryfikować podpis osobisty?
-
Zapisy SWZ dotyczące sesji otwarcia ofert BEZ udziału Wykonawców
-
WYMAGANIA DOTYCZĄCE WADIUM PO WEJŚCIU W ŻYCIE NOWEJ USTAWY PZP
-
Zmiany dotyczące form, w jakich wadium może być wnoszone.
-
Zmiany dotyczące maksymalnej wysokości wadium.
-
Nowe zasady zwrotu wadium.
-
Jak zwracać wadium wniesione w formie gwarancji lub poręczenia?
-
TERMIN ZWIĄZANIA OFERTĄ
-
W jaki sposób należy podać termin związania ofertą po wejściu w życie nowej ustawy Pzp?
-
Zmiany dotyczące długości terminów związania ofertą.
-
Zmiany dotyczące przedłużania terminu związania ofertą.
-
Czy należy zmienić termin związania ofertą w sytuacji przedłużania terminu składania ofert?
-
Nowa procedura postępowania w sytuacji, gdy oferta nie zostanie wybrana przed upływem terminu związania ofertą.
-
Co to jest „pisemna zgoda”?
-
ZMIANY DOTYCZĄCE KRYTERIÓW OCENY OFERT
-
Liberalizacja podejścia do kryterium najniższej ceny, jako jedynego kryterium oceny ofert.
-
Czy należy podawać wagę kryterium najniższej ceny, jeżeli cena jest jedynym kryterium oceny ofert?
Dzień 2. Tryby udzielania zamówień (Jerzy Czaban)
-
Wybór trybu jako element przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia.
-
Tryby udzielania zamówień:
-
podprogowe
-
nadprogowe
-
Uprawnienia i obowiązki wykonawcy oraz zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
-
Okoliczności uprawniające do wyboru trybu postępowania o udzielenie zamówienia.
-
Procedura postępowania w trybie:
-
Trybu podstawowego z możliwością negocjacji oraz z negocjacjami.
-
Przetargu nieograniczonego
-
Przetargu ograniczonego
-
Negocjacji z ogłoszeniem
-
Dialogu konkurencyjnego
-
Partnerstwa innowacyjnego
-
Negocjacji bez ogłoszenia
-
Zamówienia z wolnej ręki
-
Czynności zamawiającego wykonywane podczas przeprowadzenia postępowania z zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej.
Dzień 3. Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz podstaw wykluczenia oraz badanie i ocena ofert w praktyce - omówienie casusów, orzecznictwa, najczęściej popełniane błędy (Łukasz Czaban)
-
Wymagania podmiotowe i ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia
-
Przesłanki wykluczenia z postępowania:
-
obligatoryjne podstawy wykluczenia;
-
fakultatywne podstawy wykluczenia;
-
Warunki udziału w postępowaniu:
-
zdolności do występowania w obrocie gospodarczym;
-
uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów;
-
sytuacja ekonomiczna lub finansowa;
-
zdolność techniczna lub zawodowa;
-
wymagania przy ofercie wspólnej i korzystaniu z zasobu podmiotu trzeciego.
-
Weryfikacja wstępna na etapie składania ofert bądź wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu:
-
składanie oświadczenia z art. 125 ustawy PZP – forma, zakres, podmioty zobligowane do wykonania tej czynności;
-
trzy przypadki dopuszczające odstąpienie od żądania oświadczenia wstępnego;
-
Podmiotowe środki dowodowe:
-
wymagania wynikające z Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie rodzajów podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy;
-
moment składania;
-
zasady złożenia, uzupełniania i poprawianie.
-
Badanie i ocena ofert:
-
Nowe przesłanki skutkujące odrzuceniem oferty:
-
niespełnienie warunków udziału w postępowaniu,
-
sporządzenie lub przesłanie oferty w sposób niezgodny z wymaganiami technicznymi lub organizacyjnymi określonymi przez zamawiającego,
-
niezgodności z warunkami zamówienia;
-
brak pisemnej zgody na wybór oferty po upływie terminu związania ofertą;
-
złożenie oferty bez odbycia wizji lokalnej lub bez sprawdzenia dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego,
-
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny:
-
czym jest rażąco niska cena;
-
kiedy należy wystosować wezwanie;
-
treść wezwania;
-
forma i zakres odpowiedzi.
-
poprawienie omyłek w ofercie wykonawcy:
-
oczywiste omyłki pisarskie;
-
oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek;
-
inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty;
-
zmiana reguł dotyczących odpowiedzi zwrotnej udzielanej przez wykonawców.
-
Wyjaśnienie treści oferty przez wykonawcę;
-
Przypadki i warunki złożenia lub uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych.