Porady Ekspertów


Eksperci odpowiedzieli już na 3175 Waszych pytań.

W otwartej wersji EduStrefy masz dostęp do 335 odpowiedzi Ekspertów.
Chcesz przeczytać pozostałe porady Ekspertów? Przyjdź na szkolenie i uzyskaj dostęp do EduStrefy


SWZ- zatwierdzenie przez kierownika Zamawiającego
Treść pytania:
Czy SWZ zawieszane na stronie internetowej ma byc podpisane podpisem zaufanym lub osobistym kierownika zamawiającego , czy moze byc tak jak bylo przed 01.01.2021 podpisane w formie papierowej a nastepnie zeskanowane i w ten sposób zawieszone na stronie internetowej?
Odpowiedź:
Data: 24.06.2021
Absolutnie nie ma takiej potrzeby, żeby było podpisywane. Nowa ustawa nie wymaga od Zamawiających podpisów elektronicznych. Może Pani robić jak do tej pory.
Iwona Holka
osoba nieupoważniona
Treść pytania:
wykonawca w treści email przesłał wyjaśnienia pisemnie jednak za pomocą wyrazów (bez podpisu elektronicznego) podpisał się pracownik firmy bez upoważnienia (nie ma go w KRS ani nie ma pełnomocnictwa) co należy zrobić ? wezwać o pełnomocnictwo czy wezwać ponownie do wyjaśnień złożonych przez osobę uprawnioną?
Odpowiedź:
Data: 15.06.2021
W opisanej sytuacji wezwać do uzupełnienia pełnomocnictwa.
Jerzy Czaban
zwrot gwarancji wadialnej (art 98 ust 5 Pzp)
Treść pytania:
W jaki sposób (mailem czy np. listem poleconym) należy złozyć gwarantowi oświadczenia o zwolnieniu wadium? Mailem na ogólny adres mailowy np. danego ubezpieczyciela, czy dociekać, kto konkretnie (osoba) gwarancję wystawił i pisać do tej osoby?
Odpowiedź:
Data: 14.06.2021
Dzień dobry, można e-mailem
Jerzy Czaban
certyfikat do polisy
Treść pytania:
Witam (tryb podstawowy bez negocjacji) proszę o pomoc Zamawiający wezwał do uzupełnienia dokumentów m.in. dokumentu potwierdzającego, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia ze wskazaniem sumy gwarancyjnej tego ubezpieczenia. Wykonawca przesłał CERTYFIKAT do polisy. Czy można ten dokument potraktować jako właściwy i wystarczający czy powinien złożyć polisę ubezpieczeniową?
Odpowiedź:
Data: 09.06.2021
Tak jest. Dokument jest prawidłowy. Rozporządzenie nie mówi o “polisie” tak konkretnie, a o dokumencie potwierdzającym i certyfikat jest prawidłowym dokumentem.
Iwona Holka
Ogłoszenie nieobowiązkowe w BZP
Treść pytania:
Witam. Czy zamieszczając ogłoszenie nieobowiązkowe (bez stosowania ustawy Pzp)_na platformie e-zamówienia mam jeszcze inne obowiązki np. po udzieleniu zamówienia zamieścić ogłoszenie o wyniku postępowania?
Odpowiedź:
Data: 08.06.2021
Można, ale nie ma obowiązku. Ogłoszenie o zamówieniu jest upublicznieniem zamówienia (podania do szerszej wiadomości z nadzieją wywołania szerszego zainteresowania). Nie oznacza to, że zamówienie prowadzone jest w oparciu o przepisy ustawy. Ogłoszenie o wyniku to obowiązek dotyczący jedynie zamówień objętych ustawą i jedynie w przypadku zamówień prowadzonych w trybach na zaproszenie imienne może mieć znaczenie (kontrola społeczna – można zaskarżyć do KIO nieuprawnione zastosowanie trybu).
Jerzy Czaban
Czy mogę zastosować konkurs- usługa zaprojektowania na nagrodą projekt +wykonanie odlewu
Treść pytania:
Muzeum ma koncepcje-projekt wykonania ścieżkieduk. jej elem jestm.in. zaprojekt i wykonanie kilku rzeźb zbrązu wg odrębnego projektu artysty(mamdane: np. rzeźbaprzedstawia dziecko). czy mogę nawykonanie projektu rzeźb ogłosić konkurs na zaprojektowanie i wymagam 1rzeźby wraz z jej makietą w styropianie-do oceny, a wybrany wykonawca w ZWRnie tylko zaprojektuje ale potem i wykona wszystkie odlewy na podstawie ww. projektu-czy jednak usługą jest tu sam projekt, a sam odlew wykracza poza ramy ww usługi.to jednak praca zależna od artysty
Odpowiedź:
Data: 06.06.2021
Oczywiście. Nie ma żadnych przeszkód (a wręcz tak być powinno) aby w omawianym przypadku wyłonić wykonawcę (wykonawców), który złoży najlepszą (najlepsze) pracę w konkursie i następnie w trybie zamówienia z wolnej ręki (negocjacji bez ogłoszenia) udzielić zamówienia na wykonanie rzeźby. Zakwalifikowanie dwóch lub więcej najlepszych prac (konkurencja) pozwala na uzyskanie korzystniejszych cenowo ofert na wykonanie rzeźby.
Jerzy Czaban
Zwrot wadium
Treść pytania:
Wykonawca nie przedłużył terminu związania ofertą. Nie dokonaliśmy jeszcze odrzucenia oferty natomiast pierwotnie wyznaczony termin związania ofertą upłynął. Czy zwrot wadium w takiej sytuacji następuje na podstawie art. 98 ust. 1 jeszcze przed odrzuceniem oferty czy na podstawie art. 98 ust. 2 po odrzuceniu oferty, jeżeli wykonawca złoży wniosek, czy na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 2 po zawarciu umowy.
Odpowiedź:
Data: 26.05.2021
W tej sytuacji bierzemy pod uwagę pierwszą zaistniała przesłankę - więc zwracamy niezwłocznie po upływie TZO.
Iwona Holka
Komisja przetargowa spoza jednostki
Treść pytania:
Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego (powiat) chcemy zakupić w przetargu sprzęt medyczny dla naszej przychodni, będącej spółką z o.o. Czy możemy do komisji przetargowej powołać osoby zatrudnione w spółce? Czy te osoby możemy upoważnić np. do opisania przedmiotu zamówienia, oceny ofert itp?
Odpowiedź:
Data: 21.05.2021
Tak, oczywiście. Osoby te mogą stać się członkami komisji przetargowej. Nawet zupełnie “obca” osoba może być członkiem komisji.
Iwona Holka
proszę o opinię i propozycje odp
Treść pytania:
\\\\\\\"uprzejmie informuję, że Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii rozpoczęło prace nadprojektem polityki zakupowej państwa, o której mowa w art. 21 ustawy pzp.Polityka zakupowa państwa będzie dokumentem o charakterze średniookresowej strategii przyjmowanej raz na 4 lata w formie uchwały RM.Zgodnie ze wspomnianymi przepisami pierwsza polityka zakupowa państwa powinna zostać przyjęta do końca 2021 r. Polityka zakupowa państwa ma stanowić instrument powiązania wydatków dokonywanych poprzez zamówienia publiczne z realizacją polityki oraz celów strategicznych państwa.
Odpowiedź:
Data: 19.05.2021
Do zasad polityki zakupowej państwa zalicza się następujące zagadnienia: 1. zasada państwa jako wymagającego klienta – sektor publiczny jako podmiot kreujący popyt na wysokiej jakości produkty, usługi lub roboty budowlane. 2. zasada preferencji dla rozwiązań innowacyjnych i ekologicznych – planując i przygotowując zamówienia, zamawiający preferują produkty innowacyjne i ekologiczne, zmniejszające niekorzystne oddziaływanie na środowisko. 3. zasada ułatwiania dostępu do rynku zamówień dla sektora mśp – sektor publiczny uwzględniający rozwiązania oferowane przez mśp i wpływające korzystnie na gospodarkę regionu. 4. zasada spójności z celami rozwojowymi – zamawiający traktują zamówienia publiczne jako narzędzie do realizacji polityk rozwojowych państwa w tym strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. 5. zasada cyfryzacji procesu zamówień publicznych – zamawiający korzysta z narzędzi cyfrowych na każdym z etapów zamówienia publicznego. 6. zasada profesjonalizmu zamawiających – zamawiający jako podmiot potrafi zdefiniować potrzebę zakupową, zdefiniować kryteria, wybrać odpowiedni tryb przetargowy, zarządzać ryzykami oraz korzystać z narzędzi cyfrowych. 7. zasada społecznej i gospodarczej odpowiedzialności zamawiających – sektor publiczny nie nadużywa pozycji przetargowej wobec wykonawców i jest świadomy wpływu zamówień publicznych na gospodarkę 8. zasada grupowania zakupów – preferencja dla tworzenia grup zakupowych przez zamawiających w celu uzyskania efektów skali i oszczędności. Negatywna ocena NIK 9. zasada unikania uzależnienia od jednego dostawcy – zamawiający tak planują zamówienia aby uniknąć wieloletniego uzależnienia się od jednego dostawy, zwłaszcza technologicznego. z tego powodu preferowane są rozwiązania zapewniające interoperacyjność i standaryzację.
Jerzy Czaban
Szacowanie wartości zamówienia na usługi projektowe
Treść pytania:
Zamawiający zamierza zlecić opracowanie 4 projektów przebudowy dróg. Zakres projektów jest tożsamy. Projekty mogą wykonywać te same firmy. Zamówienia będą zlecane i wykonywane w tym samym czasie. Każda droga stanowi odrębny obiekt budowlany, położony w innej miejscowości. Szacunkowa wartość każdego projektu to 60-70 tys zł. Czy Zamawiający powinien zsumować szacunkową wartość każdego projektu i udzielić zamówienia w trybie Pzp z ew. dopuszczeniem ofert częściowych? Czy też uznać że każda dokumentacja stanowi odrębne zamówienie i zawrzeć umowy bez stosowania ustawy Pzp?
Odpowiedź:
Data: 18.05.2021
Wybór sposobu przeprowadzenia postępowania należy do kompetencji zamawiającego. Ustalając wartość zamówienia należy mieć na uwadze przepisy ustawy PZP – art. 28. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Art. 29. 1. Zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, zaniżać wartości zamówienia lub konkursu, lub wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia. 2. Zamawiający nie może dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami. Dokumentacja projektowa związana jest z konkretnym obiektem i może być zamawiana w odrębnym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Mając jednak na uwadze, iż często kontrole inaczej interpretują problem – traktując opracowanie dokumentacji (niezależnie od obiektu, którego dotyczy) jako usługi, bezpiecznie jest przeprowadzić jedno postępowanie, w procedurze odpowiadającej łącznej wartości wszystkich przewidywanych opracowań, z dopuszczeniem składania ofert częściowych. Odrębne przeprowadzenie postępowań na opracowanie poszczególnych dokumentacji byłoby uzasadnione, w przypadku konieczności określenia różnych warunków ich wykonania.
Jerzy Czaban


Chcesz przeczytać pozostałe porady Ekspertów? Przyjdź na szkolenie i uzyskaj dostęp do EduStrefy