Można i w unijnych i w krajowych
Poniżej komentarz UZP do ustawy:
cyt.: "Strony umowy o wykonanie zamówienia publicznego mogą
dokonać jej zmiany również stosownie do art. 455 ust. 2 Pzp. Przepis ten dopuszcza możliwość
zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy kumulatywnie spełnione są
trzy przesłanki:
1) łączna wartość zmian jest mniejsza niż progi unijne,
2) jednocześnie jest ona mniejsza od 10% wartości pierwotnej umowy w przypadku zamówień
na usługi lub dostawy albo, w przypadku zamówień na roboty budowlane, jest
mniejsza od 15% wartości pierwotnej umowy,
3) zmiany te nie powodują zmiany ogólnego charakteru umowy.
Oceniając możliwość zmiany umowy na podstawie art. 455 ust. 2 Pzp, należy mieć na względzie
w szczególności treść motywu 107 akapit drugi dyrektywy klasycznej, który stanowi, że modyfikacje
umowy skutkujące nieznaczną zmianą wartości umowy do określonej wartości powinny
być możliwe zawsze bez konieczności przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie
zamówienia.
Analiza tych przepisów pozwala na stwierdzenie, że modyfikacja umowy w sprawie zamówienia
publicznego dokonana w oparciu o zrekonstruowaną w oparciu o nie podstawę prawną
jest dopuszczalna, jeśli pociąga za sobą nieznaczną zmianę jej wartości. Ponadto przepis ten
pozwala na wielokrotne dokonywanie zmian umowy z zastrzeżeniem, że ich łączna wartość nie
może przekroczyć określonego w nich poziomu. Powyższe wskazuje, że w ramach określonych
w przepisie wartości granicznych zmian umowy, tj. 10% i 15% wartości wynagrodzenia, należy
uwzględniać zarówno zmiany umowy zwiększające, jak i zmniejszające zakres świadczenia.
Zarówno Pzp, jak i dyrektywa klasyczna odwołują się bowiem ogólnie do zmian wartości
wynagrodzenia, a nie tylko takich, które towarzyszą zmianom polegającym na jego zwiększeniu
(zmiana zmniejszająca wartość zamówienia także ma wymierną wartość). Koniecznie jest zatem
łączne uwzględnianie skumulowanej wartości poszczególnych zmian. W świetle przywołanych
regulacji na gruncie art. 455 ust. 2 Pzp nie znajduje zatem uzasadnienia zarówno: potrącanie
wartości zmian dokonanych in minus ze zmianami in plus, jak również pomijanie w obliczeniach
zmian zmniejszających wartość umowy, np. z uwagi na zaniechanie realizacji określonych
świadczeń i opieranie się tylko na zmianach tę wartość zwiększających.
Odnosząc się natomiast do zagadnienia, jaka wartość umowy stanowi punkt odniesienia do zmian
o wartości określanej procentowo w stosunku do wartości umowy, należy wskazać, że chodzi
o zwaloryzowaną wartość pierwotnie zawartej umowy, jednak bez uwzględnienia ewentualnych
późniejszych modyfikacji innych niż indeksacja (waloryzacja). Zgodnie bowiem z normą wyrażoną
w art. 72 ust. 3 dyrektywy 2014/24/UE do celów obliczenia ceny wspomnianej w ust. 2 (de
minimis) i ust. 1 lit. b) (zamówienia dodatkowe) i c) (zmiana nieprzewidywalna), aktualizowana
cena jest wartością referencyjną, w przypadku gdy umowa zawiera klauzulę indeksacji. Przepis
ten został przeniesiony na grunt prawa polskiego w art. 455 ust. 4 Pzp.
Ponadto łączna wartość zmian musi być mniejsza niż progi unijne.
Ostatnią przesłanką wymienioną w art. 455 ust. 2 Pzp jest zakaz zmiany ogólnego charakteru
umowy (zob. komentarz do art. 455 Pzp, teza 2.5)."
Można i w unijnych i w krajowych
Poniżej komentarz UZP do ustawy:
cyt.: "Strony umowy o wykonanie zamówienia publicznego mogą
dokonać jej zmiany również stosownie do art. 455 ust. 2 Pzp. Przepis ten dopuszcza możliwość
zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy kumulatywnie spełnione są
trzy przesłanki:
1) łączna wartość zmian jest mniejsza niż progi unijne,
2) jednocześnie jest ona mniejsza od 10% wartości pierwotnej umowy w przypadku zamówień
na usługi lub dostawy albo, w przypadku zamówień na roboty budowlane, jest
mniejsza od 15% wartości pierwotnej umowy,
3) zmiany te nie powodują zmiany ogólnego charakteru umowy.
Oceniając możliwość zmiany umowy na podstawie art. 455 ust. 2 Pzp, należy mieć na względzie
w szczególności treść motywu 107 akapit drugi dyrektywy klasycznej, który stanowi, że modyfikacje
umowy skutkujące nieznaczną zmianą wartości umowy do określonej wartości powinny
być możliwe zawsze bez konieczności przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie
zamówienia.
Analiza tych przepisów pozwala na stwierdzenie, że modyfikacja umowy w sprawie zamówienia
publicznego dokonana w oparciu o zrekonstruowaną w oparciu o nie podstawę prawną
jest dopuszczalna, jeśli pociąga za sobą nieznaczną zmianę jej wartości. Ponadto przepis ten
pozwala na wielokrotne dokonywanie zmian umowy z zastrzeżeniem, że ich łączna wartość nie
może przekroczyć określonego w nich poziomu. Powyższe wskazuje, że w ramach określonych
w przepisie wartości granicznych zmian umowy, tj. 10% i 15% wartości wynagrodzenia, należy
uwzględniać zarówno zmiany umowy zwiększające, jak i zmniejszające zakres świadczenia.
Zarówno Pzp, jak i dyrektywa klasyczna odwołują się bowiem ogólnie do zmian wartości
wynagrodzenia, a nie tylko takich, które towarzyszą zmianom polegającym na jego zwiększeniu
(zmiana zmniejszająca wartość zamówienia także ma wymierną wartość). Koniecznie jest zatem
łączne uwzględnianie skumulowanej wartości poszczególnych zmian. W świetle przywołanych
regulacji na gruncie art. 455 ust. 2 Pzp nie znajduje zatem uzasadnienia zarówno: potrącanie
wartości zmian dokonanych in minus ze zmianami in plus, jak również pomijanie w obliczeniach
zmian zmniejszających wartość umowy, np. z uwagi na zaniechanie realizacji określonych
świadczeń i opieranie się tylko na zmianach tę wartość zwiększających.
Odnosząc się natomiast do zagadnienia, jaka wartość umowy stanowi punkt odniesienia do zmian
o wartości określanej procentowo w stosunku do wartości umowy, należy wskazać, że chodzi
o zwaloryzowaną wartość pierwotnie zawartej umowy, jednak bez uwzględnienia ewentualnych
późniejszych modyfikacji innych niż indeksacja (waloryzacja). Zgodnie bowiem z normą wyrażoną
w art. 72 ust. 3 dyrektywy 2014/24/UE do celów obliczenia ceny wspomnianej w ust. 2 (de
minimis) i ust. 1 lit. b) (zamówienia dodatkowe) i c) (zmiana nieprzewidywalna), aktualizowana
cena jest wartością referencyjną, w przypadku gdy umowa zawiera klauzulę indeksacji. Przepis
ten został przeniesiony na grunt prawa polskiego w art. 455 ust. 4 Pzp.
Ponadto łączna wartość zmian musi być mniejsza niż progi unijne.
Ostatnią przesłanką wymienioną w art. 455 ust. 2 Pzp jest zakaz zmiany ogólnego charakteru
umowy (zob. komentarz do art. 455 Pzp, teza 2.5)."
0
2023-09-29 09:17
0