Forum


Powrót unieważnienie postępowania z uwagi na niewystarczający budżet - jakie informacje ogłosić?

P.

Piotr .....

45

Witam. W postępowaniu przetargowym wpłynęły 3 oferty. Najkorzystniejsza oferta (biorąc pod uwagę kryterium ceny i gwarancji) przewyższa kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia, przez co postępowanie jest do unieważnienia. Jakie informacje w piśmie o unieważnieniu muszę zamieścić? Czy wystarczy, że podam podstawę prawną unieważnienia, wskażę ofertę najkorzystniejszą i różnicę w porównaniu do przeznaczonej kwoty na sfinansowanie zamówienia? Czy może muszę podać punktację wszystkich ofert w każdym kryterium?
Witam. W postępowaniu przetargowym wpłynęły 3 oferty. Najkorzystniejsza oferta (biorąc pod uwagę kryterium ceny i gwarancji) przewyższa kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia, przez co postępowanie jest do unieważnienia. Jakie informacje w piśmie o unieważnieniu muszę zamieścić? Czy wystarczy, że podam podstawę prawną unieważnienia, wskażę ofertę najkorzystniejszą i różnicę w porównaniu do przeznaczonej kwoty na sfinansowanie zamówienia? Czy może muszę podać punktację wszystkich ofert w każdym kryterium?
0
2023-10-04 10:36 0

J.

Jacek .....

Fachowiec 1578

Trzeba podać uzasadnienie faktyczne i prawne unieważnienia postępowania, nawiązać do oceny ofert i braku możliwości dołożenia pieniędzy do oferty najkorzystniejszej. Z komentarza do ustawy UZP:
"Stosownie do art. 255 pkt 3 Pzp zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej
oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub
kosztu najkorzystniejszej oferty. Celem takiego uregulowania jest ochrona zamawiającego przed
roszczeniem o zawarcie umowy w przypadku braku środków finansowych.
Informacja o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
podawana jest przez zamawiającego najpóźniej przed otwarciem ofert. Zgodnie z art. 222 ust. 4
Pzp zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego
postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
W jednostkach sektora finansów publicznych kwota ta, w przeciwieństwie do wartości
zamówienia i zaoferowanej ceny, ma swoje źródło w planie finansowym lub w dokumentach
planowania wieloletniego220. Jest to wiążąca deklaracja na temat minimalnej sumy gwaranto-wanej, która stanowi dodatkowy warunek zamówienia. Udostępnienie informacji o minimalnej
sumie gwarantowanej, najpóźniej przed otwarciem ofert, zapobiega bezzasadnemu unieważnieniu
postępowania z powodu rzekomego braku środków. Przez złożenie oświadczenia w sprawie
deklarowanej kwoty zamawiający zobowiązuje się przyjąć ofertę najkorzystniejszą, jeśli
zaoferowana cena lub koszt nie przekroczy tej kwoty221. Kwota, jaką zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, odnosi się zarówno do ceny, jak i – jeżeli dotyczy
– kosztu. Kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, może
zostać ujawniona przed upływem lub po upływie terminu składania ofert, lecz przed otwarciem
ofert (art. 222 ust. 4 Pzp).
Ustawodawca wyraźnie dopuścił możliwość zwiększenia kwoty pokrycia finansowego
w związku z wyborem oferty. Decyzja o zwiększeniu tej kwoty jest oparta na swobodnym uznaniu
zamawiającego. Wyrażenie „może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej
oferty” należy interpretować jako uprawnienie zamawiającego i to do jego decyzji należy
kwestia możliwości zwiększenia środków finansowych na dany cel. Zatem zamawiający nie
ma obowiązku poszukiwania dodatkowych środków finansowych na sfinansowanie zamówienia
ponad kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Postępowanie unieważnia się, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty przewyższa
kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W tym wypadku
czynność unieważnienia następuje dopiero po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty.
W takim wypadku musi najpierw dojść do wyboru najkorzystniejszej oferty.
Natomiast w przypadku gdy oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, postępowanie unieważnia się bez przeprowadzania
wyboru najkorzystniejszej oferty. W takiej sytuacji ceny lub koszty określone we wszystkich złożonych
ofertach nie mieszczą się w limicie ustalonym przez zamawiającego. Hołdując racjonalności,
przesłanka ta zakłada unieważnienie postępowania bez konieczności badania i oceny ofert
w celu wyboru oferty najkorzystniejszej, w sytuacji gdy od początku wiadomo, że cena żadnej
oferty nie zmieści się w ustalonym limicie, a zamawiający tego limitu nie zmieni. Sformułowanie
przepisu („zamawiający unieważnia”) prowadzi do wniosku, że ustawowy przymus unieważnienia
postępowania zachodzi od razu, gdy tylko okaże się, że zachodzi jedna z dwóch alternatywnych
przesłanek, a zamawiający nie może lub nie chce zwiększyć kwoty pokrycia finansowego."
Trzeba podać uzasadnienie faktyczne i prawne unieważnienia postępowania, nawiązać do oceny ofert i braku możliwości dołożenia pieniędzy do oferty najkorzystniejszej. Z komentarza do ustawy UZP: "Stosownie do art. 255 pkt 3 Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty. Celem takiego uregulowania jest ochrona zamawiającego przed roszczeniem o zawarcie umowy w przypadku braku środków finansowych. Informacja o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, podawana jest przez zamawiającego najpóźniej przed otwarciem ofert. Zgodnie z art. 222 ust. 4 Pzp zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W jednostkach sektora finansów publicznych kwota ta, w przeciwieństwie do wartości zamówienia i zaoferowanej ceny, ma swoje źródło w planie finansowym lub w dokumentach planowania wieloletniego220. Jest to wiążąca deklaracja na temat minimalnej sumy gwaranto-wanej, która stanowi dodatkowy warunek zamówienia. Udostępnienie informacji o minimalnej sumie gwarantowanej, najpóźniej przed otwarciem ofert, zapobiega bezzasadnemu unieważnieniu postępowania z powodu rzekomego braku środków. Przez złożenie oświadczenia w sprawie deklarowanej kwoty zamawiający zobowiązuje się przyjąć ofertę najkorzystniejszą, jeśli zaoferowana cena lub koszt nie przekroczy tej kwoty221. Kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, odnosi się zarówno do ceny, jak i – jeżeli dotyczy – kosztu. Kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, może zostać ujawniona przed upływem lub po upływie terminu składania ofert, lecz przed otwarciem ofert (art. 222 ust. 4 Pzp). Ustawodawca wyraźnie dopuścił możliwość zwiększenia kwoty pokrycia finansowego w związku z wyborem oferty. Decyzja o zwiększeniu tej kwoty jest oparta na swobodnym uznaniu zamawiającego. Wyrażenie „może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty” należy interpretować jako uprawnienie zamawiającego i to do jego decyzji należy kwestia możliwości zwiększenia środków finansowych na dany cel. Zatem zamawiający nie ma obowiązku poszukiwania dodatkowych środków finansowych na sfinansowanie zamówienia ponad kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Postępowanie unieważnia się, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W tym wypadku czynność unieważnienia następuje dopiero po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty. W takim wypadku musi najpierw dojść do wyboru najkorzystniejszej oferty. Natomiast w przypadku gdy oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, postępowanie unieważnia się bez przeprowadzania wyboru najkorzystniejszej oferty. W takiej sytuacji ceny lub koszty określone we wszystkich złożonych ofertach nie mieszczą się w limicie ustalonym przez zamawiającego. Hołdując racjonalności, przesłanka ta zakłada unieważnienie postępowania bez konieczności badania i oceny ofert w celu wyboru oferty najkorzystniejszej, w sytuacji gdy od początku wiadomo, że cena żadnej oferty nie zmieści się w ustalonym limicie, a zamawiający tego limitu nie zmieni. Sformułowanie przepisu („zamawiający unieważnia”) prowadzi do wniosku, że ustawowy przymus unieważnienia postępowania zachodzi od razu, gdy tylko okaże się, że zachodzi jedna z dwóch alternatywnych przesłanek, a zamawiający nie może lub nie chce zwiększyć kwoty pokrycia finansowego."
0
2023-10-04 11:36 0
Chcesz zobaczyć kontynuację tej dyskusji? Przyjdź na szkolenie i uzyskaj dostęp do EduStrefy