Forum


Powrót Co zrobić z Wykonawcą? Mozna rozwiązać umowę? Proszę o pomoc jak wyjść z sytuacji.

P.

Piotr .....

45

W postępowaniu na dostawę odczynników laboratoryjnych wybrany został Wykonawca z którym podpisano umowę w dniu 05.03.2024. W postępowaniu oprócz wybranego Wykonawcy były jeszcze 2 inne oferty. Dostawa odczynników ma odbywać się zgodnie z wcześniej ustalony harmonogramem dostaw, który stanowił załącznik do SWZ i z którym Wykonawca mógł/musiał się zapoznać, a składając ofertę potwierdził możliwość realizacji takiego zamówienia. 2 dni po podpisaniu umowy Wykonawca poinformował że nie ma możliwości zrealizowania dostaw w miesiącu marcu i kwietniu. Wynika to z faktu, że Wykonawca nie ma swoich magazynów i nie kupuje wcześniej odczynników tylko na bieżąco je zamawia. W konsekwencji nawet niewielki problem z dostępnością asortymentu powoduje opóźnienie w dostawach. Bark odczynników wstrzymuje pracę laboratorium, a taka sytuacja nie może mieć miejsca. W umownie mam taki zapis: "Zamawiający zastrzega sobie prawo do odstąpienia od Umowy w całości lub części, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy przez Wykonawcę, w szczególności w przypadku rażącego nieprzestrzegania przez Wykonawcę standardów jakościowych dostaw objętych przedmiotem umowy, bądź ich realizacji z naruszeniem terminów określonych w harmonogramie dostaw, o którym mowa w § 2.".
W związku z tym czy dobrze rozumiem, że w takiej sytuacji mogę rozwiązać umowę z Wykonawcą? I co dalej w takim wypadku? Można wybrać kolejną ofertę która była złożona w postępowaniu czy należy przeprowadzić przetarg od początku? Czy istnieje jeszcze jakieś inne rozwiązanie, np. czy mogę kupić odczynniki u kogoś innego a Wykonawcę obciążyć kosztami, jeżeli nie ma takiej sytuacji przewidzianej w umowie?
W postępowaniu na dostawę odczynników laboratoryjnych wybrany został Wykonawca z którym podpisano umowę w dniu 05.03.2024. W postępowaniu oprócz wybranego Wykonawcy były jeszcze 2 inne oferty. Dostawa odczynników ma odbywać się zgodnie z wcześniej ustalony harmonogramem dostaw, który stanowił załącznik do SWZ i z którym Wykonawca mógł/musiał się zapoznać, a składając ofertę potwierdził możliwość realizacji takiego zamówienia. 2 dni po podpisaniu umowy Wykonawca poinformował że nie ma możliwości zrealizowania dostaw w miesiącu marcu i kwietniu. Wynika to z faktu, że Wykonawca nie ma swoich magazynów i nie kupuje wcześniej odczynników tylko na bieżąco je zamawia. W konsekwencji nawet niewielki problem z dostępnością asortymentu powoduje opóźnienie w dostawach. Bark odczynników wstrzymuje pracę laboratorium, a taka sytuacja nie może mieć miejsca. W umownie mam taki zapis: "Zamawiający zastrzega sobie prawo do odstąpienia od Umowy w całości lub części, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy przez Wykonawcę, w szczególności w przypadku rażącego nieprzestrzegania przez Wykonawcę standardów jakościowych dostaw objętych przedmiotem umowy, bądź ich realizacji z naruszeniem terminów określonych w harmonogramie dostaw, o którym mowa w § 2.". W związku z tym czy dobrze rozumiem, że w takiej sytuacji mogę rozwiązać umowę z Wykonawcą? I co dalej w takim wypadku? Można wybrać kolejną ofertę która była złożona w postępowaniu czy należy przeprowadzić przetarg od początku? Czy istnieje jeszcze jakieś inne rozwiązanie, np. czy mogę kupić odczynniki u kogoś innego a Wykonawcę obciążyć kosztami, jeżeli nie ma takiej sytuacji przewidzianej w umowie?
0
2024-03-15 12:54 0

A.

Anna .....

Fachowiec 388

Myślę, że to pytanie należy zadać przede wszystkim radcy prawnemu, ale jeśli faktycznie nie dostarczy towaru na czas to można uznać to za niewykonanie umowy. Natomiast jeśli chodzi o wybór kolejnego wykonawcy z przetargu to nie jest możliwe, postępowanie zostało zakończone i nie ma do niego powrotu. Jeśli jest pilna potrzeba to można zastosować jakieś wyłączenie na krótki czas i w tym czasie robić nowe postępowanie.
Myślę, że to pytanie należy zadać przede wszystkim radcy prawnemu, ale jeśli faktycznie nie dostarczy towaru na czas to można uznać to za niewykonanie umowy. Natomiast jeśli chodzi o wybór kolejnego wykonawcy z przetargu to nie jest możliwe, postępowanie zostało zakończone i nie ma do niego powrotu. Jeśli jest pilna potrzeba to można zastosować jakieś wyłączenie na krótki czas i w tym czasie robić nowe postępowanie.
0
2024-03-15 13:04 0
Chcesz zobaczyć kontynuację tej dyskusji? Przyjdź na szkolenie i uzyskaj dostęp do EduStrefy