MACIE JAKIES POPOZYCJE ?
"uprzejmie informuję, że Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii rozpoczęło prace nad
projektem polityki zakupowej państwa, o której mowa w art. 21 ustawy z dnia 11 września
2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
Polityka zakupowa państwa będzie dokumentem o charakterze średniookresowej strategii
przyjmowanej raz na 4 lata w formie uchwały Rady Ministrów. Zgodnie ze wspomnianymi
przepisami pierwsza polityka zakupowa państwa powinna zostać przyjęta do końca
2021 r. Zakładamy, że prace nad projektem polityki zostaną zakończone w III kwartale br.
Polityka zakupowa państwa ma stanowić instrument powiązania wydatków dokonywanych
poprzez zamówienia publiczne z realizacją polityki oraz celów strategicznych państwa. Ma
ona służyć odejściu od postrzegania zamówień publicznych wyłącznie w kategoriach
ściśle sformalizowanych procedur. Jej głównym założeniem będzie zatem ukierunkowanie
zakupów na usługi, dostawy oraz roboty budowlane o kluczowym znaczeniu z punktu
widzenia interesów państwa.
Należy pamiętać, że zamówienia publiczne są kluczową formą udziału sektora
publicznego w gospodarce. Wartość rynku zamówień publicznych systematycznie rośnie.
W 2019 r. wyniosła ona 198,9 mld zł, co stanowiło ok. 8,75% PKB.
Oznacza to, że odpowiednio ukształtowana polityka zakupowa państwa, tj. wskazująca
pożądane kategorie przedmiotów zamówienia i ich cechy jakościowe lub techniczne,
a także optymalne rozwiązania proceduralne oraz organizacyjne po stronie
zamawiających, może stanowić niezwykle ważne narzędzie stymulacji rozwoju
gospodarczego oraz wzmacniania realizacji celów i zadań państwa w najważniejszych
obszarach jego działalności (np. ochrona środowiska, polityka społeczna, zdrowie, wzrost
innowacyjności, rozwój określonych branż i sektorów).
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa
e-mail: kancelaria@mrpit.gov.pl, www.gov.pl/rozwoj-praca-technologia
Inaczej mówiąc, jednym z najważniejszych aspektów polityki zakupowej państwa będzie
oddziaływanie na potrzeby zakupowe podmiotów publicznych, m.in. poprzez pobudzanie
popytu na towary, usługi lub roboty budowlane istotne z punktu widzenia interesu państwa.
Tym samym, na politykę nie należy patrzeć wyłącznie przez pryzmat systemu zamówień
publicznych. Może ona bowiem stanowić instrument realizacji innych polityk oraz strategii
będących we właściwości poszczególnych podmiotów administracji rządowej.
Polityka zakupowa państwa będzie również koncentrowała się wokół kwestii
dotyczących wsparcia potencjału kompetencyjnego oraz organizacyjnego zamawiających.
Obok wskazania sposobu optymalnego wykorzystania najważniejszych rozwiązań oraz
instrumentów przewidzianych przez prawo zamówień publicznych, w tym przede
wszystkim dobrych praktyk, w polityce znajdą się rekomendacje odnoszące się do kwestii
organizacyjno – kadrowych po stronie zamawiających. Ma to na celu zwiększenie
efektywności działania zamawiających, co powinno pozytywnie wpłynąć na realizację
wyznaczonych w polityce kierunków zakupowych.
W ramach rozpoczętych prac nad projektem polityki zakupowej państwa zdefiniowane
zostały jej priorytety, tj.: profesjonalizacja zamówień publicznych, rozwój potencjału MŚP
oraz zrównoważone i innowacyjne zamówienia. Zdefiniowane priorytety wpisują się
w ogólne założenia polityki gospodarczej państwa. Osiągnięcie zakładanych celów
w ramach tych priorytetów może przynieść wymierne korzyści dla całej gospodarki dzięki
wzmocnieniu jej potencjału oraz konkurencyjności. Zamówienia mają stać się kołem
zamachowym dla rozwoju innowacyjnej gospodarki i przedsiębiorczości.
Do przygotowania projektu polityki zakupowej państwa realizującej powyższe założenia
i priorytety niezbędne jest jednak zidentyfikowanie w obszarach właściwości
poszczególnych podmiotów administracji rządowej:
- pożądanych kierunków działań zakupowych zamawiających, czyli ustalenie tego, co
w ramach udzielanych zamówień powinno być przez nich zamawiane (np. produkty
o określonych cechach jakościowych). Wskazując wspomniane kierunki działań należy
uwzględnić nie tylko potrzebę realizacji zadań oraz celów należących do właściwości
podmiotów administracji rządowej (np. ochronę środowiska, wzrost innowacyjności,
promocję zdrowej żywności), ale również potrzebę wzmocnienia rozwoju sektorów i branż
gospodarki o istotnym znaczeniu z punktu widzenia interesu państwa (np. sektory i branże
z dużym potencjałem podmiotów krajowych);
- dobrych praktyk w zakresie szeroko rozumianego procesu zakupowego (np. odnośnie
„zielonych zamówień”), które uwzględnione w polityce zakupowej państwa przyczynią się
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa
e-mail: kancelaria@mrpit.gov.pl, www.gov.pl/rozwoj-praca-technologia
do podniesienia jakości oraz efektywności udzielanych zamówień publicznych. Do
szczególnie istotnych zagadnień należy zaliczyć kwestie związane z:
kryteriami oceny ofert,
warunkami udziału w postępowaniu,
stosowaniem odpowiednich trybów i narzędzi udzielania zamówień: wstępnych
konsultacji rynkowych, umów ramowych, negocjacji, konkretnych klauzul
umownych,
współpracą zamawiających (wspólne i centralne zamówienia).
Jako przykład wykorzystania przyszłej polityki zakupowej państwa do realizacji celów
w kluczowych obszarach działalności państwa można przywołać przyjęte założenia
w zakresie kształtowania zachowań prozdrowotnych w ramach udzielanych zamówień
publicznych, np. poprzez zobowiązanie zamawiających do określania w dokumentacji
zamówieniowej w postępowaniach, których przedmiotem jest dostawa żywności,
obowiązku wskazywania informacji o dodatku substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym. Będzie to stanowiło ważny
aspekt realizacji polityki prozdrowotnej.
MACIE JAKIES POPOZYCJE ?
"uprzejmie informuję, że Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii rozpoczęło prace nad
projektem polityki zakupowej państwa, o której mowa w art. 21 ustawy z dnia 11 września
2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
Polityka zakupowa państwa będzie dokumentem o charakterze średniookresowej strategii
przyjmowanej raz na 4 lata w formie uchwały Rady Ministrów. Zgodnie ze wspomnianymi
przepisami pierwsza polityka zakupowa państwa powinna zostać przyjęta do końca
2021 r. Zakładamy, że prace nad projektem polityki zostaną zakończone w III kwartale br.
Polityka zakupowa państwa ma stanowić instrument powiązania wydatków dokonywanych
poprzez zamówienia publiczne z realizacją polityki oraz celów strategicznych państwa. Ma
ona służyć odejściu od postrzegania zamówień publicznych wyłącznie w kategoriach
ściśle sformalizowanych procedur. Jej głównym założeniem będzie zatem ukierunkowanie
zakupów na usługi, dostawy oraz roboty budowlane o kluczowym znaczeniu z punktu
widzenia interesów państwa.
Należy pamiętać, że zamówienia publiczne są kluczową formą udziału sektora
publicznego w gospodarce. Wartość rynku zamówień publicznych systematycznie rośnie.
W 2019 r. wyniosła ona 198,9 mld zł, co stanowiło ok. 8,75% PKB.
Oznacza to, że odpowiednio ukształtowana polityka zakupowa państwa, tj. wskazująca
pożądane kategorie przedmiotów zamówienia i ich cechy jakościowe lub techniczne,
a także optymalne rozwiązania proceduralne oraz organizacyjne po stronie
zamawiających, może stanowić niezwykle ważne narzędzie stymulacji rozwoju
gospodarczego oraz wzmacniania realizacji celów i zadań państwa w najważniejszych
obszarach jego działalności (np. ochrona środowiska, polityka społeczna, zdrowie, wzrost
innowacyjności, rozwój określonych branż i sektorów).
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa
e-mail: kancelaria@mrpit.gov.pl, www.gov.pl/rozwoj-praca-technologia
Inaczej mówiąc, jednym z najważniejszych aspektów polityki zakupowej państwa będzie
oddziaływanie na potrzeby zakupowe podmiotów publicznych, m.in. poprzez pobudzanie
popytu na towary, usługi lub roboty budowlane istotne z punktu widzenia interesu państwa.
Tym samym, na politykę nie należy patrzeć wyłącznie przez pryzmat systemu zamówień
publicznych. Może ona bowiem stanowić instrument realizacji innych polityk oraz strategii
będących we właściwości poszczególnych podmiotów administracji rządowej.
Polityka zakupowa państwa będzie również koncentrowała się wokół kwestii
dotyczących wsparcia potencjału kompetencyjnego oraz organizacyjnego zamawiających.
Obok wskazania sposobu optymalnego wykorzystania najważniejszych rozwiązań oraz
instrumentów przewidzianych przez prawo zamówień publicznych, w tym przede
wszystkim dobrych praktyk, w polityce znajdą się rekomendacje odnoszące się do kwestii
organizacyjno – kadrowych po stronie zamawiających. Ma to na celu zwiększenie
efektywności działania zamawiających, co powinno pozytywnie wpłynąć na realizację
wyznaczonych w polityce kierunków zakupowych.
W ramach rozpoczętych prac nad projektem polityki zakupowej państwa zdefiniowane
zostały jej priorytety, tj.: profesjonalizacja zamówień publicznych, rozwój potencjału MŚP
oraz zrównoważone i innowacyjne zamówienia. Zdefiniowane priorytety wpisują się
w ogólne założenia polityki gospodarczej państwa. Osiągnięcie zakładanych celów
w ramach tych priorytetów może przynieść wymierne korzyści dla całej gospodarki dzięki
wzmocnieniu jej potencjału oraz konkurencyjności. Zamówienia mają stać się kołem
zamachowym dla rozwoju innowacyjnej gospodarki i przedsiębiorczości.
Do przygotowania projektu polityki zakupowej państwa realizującej powyższe założenia
i priorytety niezbędne jest jednak zidentyfikowanie w obszarach właściwości
poszczególnych podmiotów administracji rządowej:
- pożądanych kierunków działań zakupowych zamawiających, czyli ustalenie tego, co
w ramach udzielanych zamówień powinno być przez nich zamawiane (np. produkty
o określonych cechach jakościowych). Wskazując wspomniane kierunki działań należy
uwzględnić nie tylko potrzebę realizacji zadań oraz celów należących do właściwości
podmiotów administracji rządowej (np. ochronę środowiska, wzrost innowacyjności,
promocję zdrowej żywności), ale również potrzebę wzmocnienia rozwoju sektorów i branż
gospodarki o istotnym znaczeniu z punktu widzenia interesu państwa (np. sektory i branże
z dużym potencjałem podmiotów krajowych);
- dobrych praktyk w zakresie szeroko rozumianego procesu zakupowego (np. odnośnie
„zielonych zamówień”), które uwzględnione w polityce zakupowej państwa przyczynią się
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa
e-mail: kancelaria@mrpit.gov.pl, www.gov.pl/rozwoj-praca-technologia
do podniesienia jakości oraz efektywności udzielanych zamówień publicznych. Do
szczególnie istotnych zagadnień należy zaliczyć kwestie związane z:
kryteriami oceny ofert,
warunkami udziału w postępowaniu,
stosowaniem odpowiednich trybów i narzędzi udzielania zamówień: wstępnych
konsultacji rynkowych, umów ramowych, negocjacji, konkretnych klauzul
umownych,
współpracą zamawiających (wspólne i centralne zamówienia).
Jako przykład wykorzystania przyszłej polityki zakupowej państwa do realizacji celów
w kluczowych obszarach działalności państwa można przywołać przyjęte założenia
w zakresie kształtowania zachowań prozdrowotnych w ramach udzielanych zamówień
publicznych, np. poprzez zobowiązanie zamawiających do określania w dokumentacji
zamówieniowej w postępowaniach, których przedmiotem jest dostawa żywności,
obowiązku wskazywania informacji o dodatku substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym. Będzie to stanowiło ważny
aspekt realizacji polityki prozdrowotnej.
0
2021-05-18 09:38 0