W celu doprecyzowania informuję, iż zapis o którym mówiłem w poprzedniej wiadomości znajduje się na tej stronie w wersji papierowej komentarza. W wersji zamieszczonej na stronie UZP znajduje się na stronie 663 i 664 - pkt 11.1 Gospodarka komunalna. Cytuję poniżej:
"11.1. Gospodarka komunalna. Regulacja dotycząca współpracy publiczno-publicznej zawarta
w Pzp nie zmienia funkcjonującej już w polskim porządku prawnym regulacji związanej
z realizacją przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, w celu zaspokojenia
zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Powyższe reguluje ustawa o gospodarce komu-
nalnej, zgodnie z którą gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze
użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych
potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zgodnie z brzmieniem
art. 2 tej ustawy gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu tery-
torialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa
handlowego. Ponadto jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy mogą powierzać
wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym
lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej166. Wybór określonej
formy wykonywania zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego należy do organu
stanowiącego tej jednostki (art. 4 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej). Jeżeli jednostka
samorządu terytorialnego podejmie decyzję o powierzeniu tworzonej spółce prawa handlowego
wykonywania zadań własnych w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządo-
wej, wówczas materializuje się ona w stosownej uchwale organu jednostki samorządu terytorial-
nego (arg. z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce komunalnej) oraz w akcie erekcyjnym spółki
(akt założycielski spółki z o.o., statut spółki akcyjnej). W takim przypadku można stwierdzić,
że gmina działa za pośrednictwem swojej spółki. Relacje prawne powstające pomiędzy gminą
a spółką nie mają w tym zakresie charakteru umowy wzajemnej z uwagi na brak ekwiwalentno-
ści świadczeń. Powyższe potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny167, stwierdzając, że wyko-
nywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie przez utworzoną w tym celu
jednostkę organizacyjną siłą rzeczy zawarcia umowy nie wymaga. Omówiona wyżej możliwość
wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych za pośrednictwem
utworzonych w tym celu własnych jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów
budżetowych lub spółek prawa handlowego, objęta jest ukształtowanym na podstawie orzecz-
nictwa TSUE wyłączeniem zamówień udzielanych podmiotom wewnętrznym spod obowiązku
stosowania regulacji w dziedzinie zamówień publicznych. Na przykład TSUE stwierdził168, że
przedsiębiorstwo publiczne działające jako własna jednostka wykonawcza i służba techniczna
organów administracji publicznej nie podlega regułom ustanowionym w tych dyrektywach,
jeżeli po pierwsze, organy administracji publicznej sprawują nad tym przedsiębiorstwem kon-
trolę analogiczną do kontroli, którą sprawują nad własnymi służbami, a po drugie, przedsiębior-
stwo to wykonuje zasadniczą część swojej działalności na rzecz tych organów. Istotne zatem
jest, aby relacje pomiędzy zamawiającym a jej spółką wykonawczą miały charakter wewnętrzny,
tj. aby podmiot, za pośrednictwem którego jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje
zadania publiczne, był od niej zależny pod względem gospodarczym i był jej podległy organi-
zacyjnie. W takim przypadku podmiot wewnętrzny nie ma żadnej swobody decydowania ani
o tym, czy w ogóle przyjąć zlecenie otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego, która go
kontroluje, ani nawet o cenach za swoje usługi, zaś wykonywanie zadań publicznych za pośred-
nictwem własnej spółki prawa handlowego nie wymaga nawet zawarcia umowy. Podobnie jest
w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego zawiera z podległym jej organizacyj-
nie i zależnym od niej pod względem gospodarczym podmiotem porozumienie o charakterze
wykonawczym, doprecyzowujące zakres zadań i obowiązków, jakie otrzymuje spółka uchwałą
zgromadzenia wspólników. Podkreślono również169, że w sytuacji gdy porozumienie o współ-
pracy jest w rzeczywistości jednostronnym aktem administracyjnym nakładającym obowiązki
obciążające jedynie podmiot zależny, odbiegając niekiedy znacząco od zwykłych warunków
rynkowych, należy uznać, że w odniesieniu do takiego porozumienia nie znajdują zastosowania
procedury udzielania zamówień publicznych.
Realizowanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej jako ustalonych uchwałą jednostki samo-
rządu terytorialnego zadań statutowych spółki czy powierzonych w drodze umowy należy z kolei
odróżnić od powierzenia przez jednostki samorządu terytorialnego zadań, które nie polegają
na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb
wspólnoty samorządowej, tj. takich, które nie są określone w ustawie o gospodarce komunalnej.
Wówczas zastosowanie będą miały przepisy Pzp, w tym możemy mieć do czynienia z udziele-
niem zamówienia typu in house w oparciu o regulacje zawarte w art. 214 ust. 1 pkt 11–13 Pzp." koniec cytatu
Jak "bardziej prawidłowo" powinniśmy się zachować? Co Państwo sądzicie?
W celu doprecyzowania informuję, iż zapis o którym mówiłem w poprzedniej wiadomości znajduje się na tej stronie w wersji papierowej komentarza. W wersji zamieszczonej na stronie UZP znajduje się na stronie 663 i 664 - pkt 11.1 Gospodarka komunalna. Cytuję poniżej:
"11.1. Gospodarka komunalna. Regulacja dotycząca współpracy publiczno-publicznej zawarta
w Pzp nie zmienia funkcjonującej już w polskim porządku prawnym regulacji związanej
z realizacją przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, w celu zaspokojenia
zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Powyższe reguluje ustawa o gospodarce komu-
nalnej, zgodnie z którą gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze
użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych
potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zgodnie z brzmieniem
art. 2 tej ustawy gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu tery-
torialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa
handlowego. Ponadto jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy mogą powierzać
wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym
lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej166. Wybór określonej
formy wykonywania zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego należy do organu
stanowiącego tej jednostki (art. 4 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej). Jeżeli jednostka
samorządu terytorialnego podejmie decyzję o powierzeniu tworzonej spółce prawa handlowego
wykonywania zadań własnych w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządo-
wej, wówczas materializuje się ona w stosownej uchwale organu jednostki samorządu terytorial-
nego (arg. z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce komunalnej) oraz w akcie erekcyjnym spółki
(akt założycielski spółki z o.o., statut spółki akcyjnej). W takim przypadku można stwierdzić,
że gmina działa za pośrednictwem swojej spółki. Relacje prawne powstające pomiędzy gminą
a spółką nie mają w tym zakresie charakteru umowy wzajemnej z uwagi na brak ekwiwalentno-
ści świadczeń. Powyższe potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny167, stwierdzając, że wyko-
nywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie przez utworzoną w tym celu
jednostkę organizacyjną siłą rzeczy zawarcia umowy nie wymaga. Omówiona wyżej możliwość
wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych za pośrednictwem
utworzonych w tym celu własnych jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów
budżetowych lub spółek prawa handlowego, objęta jest ukształtowanym na podstawie orzecz-
nictwa TSUE wyłączeniem zamówień udzielanych podmiotom wewnętrznym spod obowiązku
stosowania regulacji w dziedzinie zamówień publicznych. Na przykład TSUE stwierdził168, że
przedsiębiorstwo publiczne działające jako własna jednostka wykonawcza i służba techniczna
organów administracji publicznej nie podlega regułom ustanowionym w tych dyrektywach,
jeżeli po pierwsze, organy administracji publicznej sprawują nad tym przedsiębiorstwem kon-
trolę analogiczną do kontroli, którą sprawują nad własnymi służbami, a po drugie, przedsiębior-
stwo to wykonuje zasadniczą część swojej działalności na rzecz tych organów. Istotne zatem
jest, aby relacje pomiędzy zamawiającym a jej spółką wykonawczą miały charakter wewnętrzny,
tj. aby podmiot, za pośrednictwem którego jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje
zadania publiczne, był od niej zależny pod względem gospodarczym i był jej podległy organi-
zacyjnie. W takim przypadku podmiot wewnętrzny nie ma żadnej swobody decydowania ani
o tym, czy w ogóle przyjąć zlecenie otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego, która go
kontroluje, ani nawet o cenach za swoje usługi, zaś wykonywanie zadań publicznych za pośred-
nictwem własnej spółki prawa handlowego nie wymaga nawet zawarcia umowy. Podobnie jest
w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego zawiera z podległym jej organizacyj-
nie i zależnym od niej pod względem gospodarczym podmiotem porozumienie o charakterze
wykonawczym, doprecyzowujące zakres zadań i obowiązków, jakie otrzymuje spółka uchwałą
zgromadzenia wspólników. Podkreślono również169, że w sytuacji gdy porozumienie o współ-
pracy jest w rzeczywistości jednostronnym aktem administracyjnym nakładającym obowiązki
obciążające jedynie podmiot zależny, odbiegając niekiedy znacząco od zwykłych warunków
rynkowych, należy uznać, że w odniesieniu do takiego porozumienia nie znajdują zastosowania
procedury udzielania zamówień publicznych.
Realizowanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej jako ustalonych uchwałą jednostki samo-
rządu terytorialnego zadań statutowych spółki czy powierzonych w drodze umowy należy z kolei
odróżnić od powierzenia przez jednostki samorządu terytorialnego zadań, które nie polegają
na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb
wspólnoty samorządowej, tj. takich, które nie są określone w ustawie o gospodarce komunalnej.
Wówczas zastosowanie będą miały przepisy Pzp, w tym możemy mieć do czynienia z udziele-
niem zamówienia typu in house w oparciu o regulacje zawarte w art. 214 ust. 1 pkt 11–13 Pzp." koniec cytatu
Jak "bardziej prawidłowo" powinniśmy się zachować? Co Państwo sądzicie?
0
2021-12-02 09:01 0