IH
Iwona Holka
Ekspert
Szanowni Państwo,
mamy już uchwaloną i opublikowaną Politykę Zakupową. Co prawda obowiązani do jej stosowania są Zamawiający rządowi, jednakże jest ona też zbiorem dobrych praktyk dla wszystkich udzielających zamówień.
Zgodnie z Polityką Zamawiający powinni mieć szczególnie na uwadze sektor Małych i Średnich Przedsiębiorców, a także stosować narzędzia ułatwiające dostęp do rynku zamówień.
Poniżej chciałabym przedstawić moje pomysły, które można w ramach postępowań wdrażać, natomiast pomyślałam, że moglibyśmy zrobić również na ten temat webinar.
Byliby Państwo zainteresowani? Byłby to webinar o Polityce Zakupowej Państwa i narzędziach, które Polityka proponuje plus może na przykładach jakieś dobre praktyki.
Dajcie proszę znać w komentarzach, tymczasem moje pomysły:
1. Przy założeniu dostaw sukcesywnych zadeklarowanie średniej miesięcznej planowanej dostawy.
Mamy obowiązek wskazywać minimalny zakres zamówienia, jednak bardzo często zamawiający przy dostawie sukcesywnej zamawiają „na ostatnią chwilę”. W miarę więc możliwości warto zadeklarować minimalny zakres nie tylko co do całości zamówienia, ale również cząstkowej dostawy (w ujęciu miesięcznym, kwartalnym);
2. Warunki udziału mają być proporcjonalne. Przeważnie porównujemy i badamy proporcjonalność co do wartości naszego zamówienia. W przypadku usług warto rozważyć ustalenie jaki jest szacunkowy koszt realizacji dwóch miesięcy realizacji usługi (głównie chodzi o wynagrodzenia pracowników) i takiej zdolności finansowej wymagać.
Przykład: usługa sprzątania, rozliczana miesięcznie, całość realizacji 24 miesiące. Miesięczny ryczałt 20 tys. zł. Całość 480.000. Zdolność finansowa: około 40.000 (żeby wykonawca miał pokrycie finansowe na 2 miesiące wypłaty, nim zacznie otrzymywać płatność od Zamawiającego.
3. Obowiązkowe zaliczki we wszystkich robotach budowlanych.
4. Wymaganie ubezpieczenia do realizacji zamówienia na mniejszą kwotę niż wartość inwestycji/zamówienia z założeniem, że w przypadku wykorzystania do zdarzenia nastąpi uzupełnienie sumy gwarancyjnej.
5. Wprowadzenie czasu przejściowego celem przystąpienia do realizacji usługi, z którego wykonawca będzie mógł zrezygnować na swój wniosek.
Przykład: zawieram umowę 01.03 i z tym samym dniem wykonawca ma rozpocząć realizację usługi.
Lepszy pomysł: zawieram umowę z dniem 01.03, wykonawca ma czas na przygotowanie do świadczenia usługi, a jeżeli takiego czasu nie potrzebuje, może go skrócić. Oczywiście z założeniem mechanizmów odpowiednich w poprzednich umowach zapewniających ciągłość realizacji.
Oczywiście zawsze wszystko trzeba dostosować do konkretnego zamówienia i warunków jego realizacji.
To są moje propozycje, o innych również można poczytać w Polityce Zakupowej.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani webinarem w tym temacie, dajcie znać.
Wszystkiego dobrego.
IH.