Forum


Powrót KRK dla obcokrajowca

D.

Dorota .....

0

Dzień dobry, jesteśmy spółką z o.o. posiadającą siedzibę w Polsce, natomiast jeden z członków zarządu jest obcokrajowcem (w kraju UE) i tutaj pojawia się pytanie jakie KRK będzie najbardziej odpowiednie do przedłożenia Zamawiającemu? Pochodzące bezpośrednio z miejsca zamieszkania tej osoby, czy też może wystawione przez spółkę zapytanie do polskiego KRK o tę osobe? Z góry dziękuje za pomoc :)
Dzień dobry, jesteśmy spółką z o.o. posiadającą siedzibę w Polsce, natomiast jeden z członków zarządu jest obcokrajowcem (w kraju UE) i tutaj pojawia się pytanie jakie KRK będzie najbardziej odpowiednie do przedłożenia Zamawiającemu? Pochodzące bezpośrednio z miejsca zamieszkania tej osoby, czy też może wystawione przez spółkę zapytanie do polskiego KRK o tę osobe? Z góry dziękuje za pomoc :)
0
2022-03-09 12:53 0

A.

Agnieszka .....

70

W przypadku gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce, a np. członkowie zarządu tego wykonawcy mają miejsce zamieszkania poza Polską, to należy pozyskać informację z KRK w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp „na zasadach ogólnych” tj. kierując zapytanie o osobie do polskiego KRK.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z postępowania wyklucza się wykonawcę, jeżeli urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie skazano za przestępstwo, o którym mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Należy zwrócić uwagę, że w art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp są wymienione przestępstwa poprzez odesłanie m.in. do kodeksu karnego, ale też – co ważne - jest wskazanie na skazanie za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego.

W przedmiotowym przypadku istotne znaczenie mają przepisy ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 1158 ze zm.). Z art. 20 ust. 1d tej ustawy wynika wprost, że informacja o osobie sporządzona na wniosek osoby, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o KRK, będącej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Rzeczpospolita Polska zawiera dane zgromadzone w Rejestrze (polskim KRK) oraz w rejestrze karnym państwa obywatelstwa wnioskodawcy, uzyskane na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy o KRK (tj. w wyniku wystąpienia przez polskie KRK do organów centralnych państw członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z prawem danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, z zapytaniem o udzielenie informacji z rejestru karnego tego państwa o osobie będącej jego obywatelem, w przypadku gdy osoba ta złożyła wniosek o udzielenie informacji z KRK). Informacji o osobie, wydawanej organom centralnym państw członkowskich Unii Europejskiej, przekazywanej za pośrednictwem systemu ECRIS, nie opatruje się podpisem osoby upoważnionej do jej wydania ani pieczęcią urzędową.

Ponadto w art. 20 ust. 1a ww. ustawy o KRK określono, że jeżeli przepis szczególny, na podstawie którego udzielana jest informacja z KRK, zawiera wymóg niekaralności w określonym zakresie, informacja z Rejestru o skazaniach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4 (tj. osób będących obywatelami polskimi prawomocnie skazanymi przez sądy państw obcych), jest udzielana w zakresie wskazanym w tym przepisie szczególnym wyłącznie na podstawie danych przekazanych do KRK przez właściwe organy państw obcych. W takim przypadku biuro informacyjne nie dokonuje oceny, czy czyn, za który nastąpiło skazanie, stanowi według prawa polskiego czyn karalny, przestępstwo czy wykroczenie oraz czy został popełniony umyślnie czy nieumyślnie, chyba że okoliczności te można ustalić na podstawie przekazanych informacji dotyczących rodzaju popełnionego czynu, jego kwalifikacji prawnej lub rodzaju orzeczonej kary. Przywołany przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio, jeżeli podmiot składający wniosek lub zapytanie sam określił zakres żądanej informacji z KRK, bez istnienia w tym względzie szczególnej podstawy prawnej.

iezależnie od powyższego wskazać należy, że w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia dotyczącego podmiotowych środków dowodowych podniesiono, że „na potwierdzenie braku prawomocnego skazania osoby pełniącej funkcje kierownicze u wykonawcy niemającej miejsca zamieszkania w państwie siedziby lub miejsca zamieszkania tego wykonawcy, żąda się dokumentu wydanego w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania wykonawcy, zamiast w kraju zamieszkania tej osoby, jak dotychczas. (…) W odniesieniu do takiej osoby przepisy rozporządzenia przewidują, na zasadach ogólnych, składanie informacji z KRK”. Wyjaśniono przy tym, że polski KRK wydając informację o niekaralności osoby, która posiada obywatelstwo państwa członkowskiego UE inne niż obywatelstwo polskie, dodatkowo ma obowiązek wysłać zapytanie o taką osobę również do państwa obywatelstwa i załączyć do informacji z KRK informację z rejestru państwa obywatelstwa osoby, której wniosek dotyczy.

Ponadto pomocna może być także informacja zawarta na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości w odpowiedzi na pytanie „Czy obywatel zagraniczny może uzyskać zaświadczenie z polskiego rejestru karnego?” (https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny/pytania-i-odpowiedzi). Wynika z niej, że „Jeżeli interesant pochodzi z państwa nienależącego do Unii Europejskiej, obowiązują te same zasady uzyskiwania zaświadczenia jak w przypadku obywateli polskich. Natomiast w przypadku osoby, która posiada obywatelstwo państwa członkowskiego UE inne niż obywatelstwo polskie, tutejszy Rejestr, wydając informację, dodatkowo ma ustawowy obowiązek wysłać zapytanie o taką osobę również do państwa obywatelstwa i załączyć do informacji z Rejestru informację z rejestru państwa obywatelstwa osoby, której dotyczy wniosek. Rejestry zagraniczne mają do 20 dni roboczych na udzielenie informacji. Termin realizacji takiego zapytania ulega więc wydłużeniu i składając wniosek osobiście w siedzibie Rejestru lub w Punkcie Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego, nie jest możliwe uzyskanie zaświadczenia „od ręki”.”.



Podstawa prawna

art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.)
§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415)
art. 7 ust. 1, art. 20 ust. 1a i 1d ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 1158 ze zm.)
Autor: Andrzela Gawrońska-Baran - radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej, obecnie prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego
W przypadku gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce, a np. członkowie zarządu tego wykonawcy mają miejsce zamieszkania poza Polską, to należy pozyskać informację z KRK w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp „na zasadach ogólnych” tj. kierując zapytanie o osobie do polskiego KRK. Podkreślić należy, że zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z postępowania wyklucza się wykonawcę, jeżeli urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie skazano za przestępstwo, o którym mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Należy zwrócić uwagę, że w art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp są wymienione przestępstwa poprzez odesłanie m.in. do kodeksu karnego, ale też – co ważne - jest wskazanie na skazanie za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego. W przedmiotowym przypadku istotne znaczenie mają przepisy ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 1158 ze zm.). Z art. 20 ust. 1d tej ustawy wynika wprost, że informacja o osobie sporządzona na wniosek osoby, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o KRK, będącej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Rzeczpospolita Polska zawiera dane zgromadzone w Rejestrze (polskim KRK) oraz w rejestrze karnym państwa obywatelstwa wnioskodawcy, uzyskane na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy o KRK (tj. w wyniku wystąpienia przez polskie KRK do organów centralnych państw członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z prawem danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, z zapytaniem o udzielenie informacji z rejestru karnego tego państwa o osobie będącej jego obywatelem, w przypadku gdy osoba ta złożyła wniosek o udzielenie informacji z KRK). Informacji o osobie, wydawanej organom centralnym państw członkowskich Unii Europejskiej, przekazywanej za pośrednictwem systemu ECRIS, nie opatruje się podpisem osoby upoważnionej do jej wydania ani pieczęcią urzędową. Ponadto w art. 20 ust. 1a ww. ustawy o KRK określono, że jeżeli przepis szczególny, na podstawie którego udzielana jest informacja z KRK, zawiera wymóg niekaralności w określonym zakresie, informacja z Rejestru o skazaniach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4 (tj. osób będących obywatelami polskimi prawomocnie skazanymi przez sądy państw obcych), jest udzielana w zakresie wskazanym w tym przepisie szczególnym wyłącznie na podstawie danych przekazanych do KRK przez właściwe organy państw obcych. W takim przypadku biuro informacyjne nie dokonuje oceny, czy czyn, za który nastąpiło skazanie, stanowi według prawa polskiego czyn karalny, przestępstwo czy wykroczenie oraz czy został popełniony umyślnie czy nieumyślnie, chyba że okoliczności te można ustalić na podstawie przekazanych informacji dotyczących rodzaju popełnionego czynu, jego kwalifikacji prawnej lub rodzaju orzeczonej kary. Przywołany przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio, jeżeli podmiot składający wniosek lub zapytanie sam określił zakres żądanej informacji z KRK, bez istnienia w tym względzie szczególnej podstawy prawnej. iezależnie od powyższego wskazać należy, że w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia dotyczącego podmiotowych środków dowodowych podniesiono, że „na potwierdzenie braku prawomocnego skazania osoby pełniącej funkcje kierownicze u wykonawcy niemającej miejsca zamieszkania w państwie siedziby lub miejsca zamieszkania tego wykonawcy, żąda się dokumentu wydanego w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania wykonawcy, zamiast w kraju zamieszkania tej osoby, jak dotychczas. (…) W odniesieniu do takiej osoby przepisy rozporządzenia przewidują, na zasadach ogólnych, składanie informacji z KRK”. Wyjaśniono przy tym, że polski KRK wydając informację o niekaralności osoby, która posiada obywatelstwo państwa członkowskiego UE inne niż obywatelstwo polskie, dodatkowo ma obowiązek wysłać zapytanie o taką osobę również do państwa obywatelstwa i załączyć do informacji z KRK informację z rejestru państwa obywatelstwa osoby, której wniosek dotyczy. Ponadto pomocna może być także informacja zawarta na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości w odpowiedzi na pytanie „Czy obywatel zagraniczny może uzyskać zaświadczenie z polskiego rejestru karnego?” (https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny/pytania-i-odpowiedzi). Wynika z niej, że „Jeżeli interesant pochodzi z państwa nienależącego do Unii Europejskiej, obowiązują te same zasady uzyskiwania zaświadczenia jak w przypadku obywateli polskich. Natomiast w przypadku osoby, która posiada obywatelstwo państwa członkowskiego UE inne niż obywatelstwo polskie, tutejszy Rejestr, wydając informację, dodatkowo ma ustawowy obowiązek wysłać zapytanie o taką osobę również do państwa obywatelstwa i załączyć do informacji z Rejestru informację z rejestru państwa obywatelstwa osoby, której dotyczy wniosek. Rejestry zagraniczne mają do 20 dni roboczych na udzielenie informacji. Termin realizacji takiego zapytania ulega więc wydłużeniu i składając wniosek osobiście w siedzibie Rejestru lub w Punkcie Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego, nie jest możliwe uzyskanie zaświadczenia „od ręki”.”. Podstawa prawna art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415) art. 7 ust. 1, art. 20 ust. 1a i 1d ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 1158 ze zm.) Autor: Andrzela Gawrońska-Baran - radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej, obecnie prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego
0
2022-03-10 13:02 1
Chcesz zobaczyć kontynuację tej dyskusji? Przyjdź na szkolenie i uzyskaj dostęp do EduStrefy