Ja uważam, że nie o to chodziło ustawodawcy, jak wprowadzał ten przepis, ale przykład Anny jest zgodny z przpeisami. PZP zawiera już obowiązek waloryzacji umów zawartych na okres powyżej 12 m-cy dla robót i usług. Gdyby ustawodawcy zależało na dodaniu do waloryzacji dostaw, to by się ograniczył tylko do zmiany/modyfikacji tego przepisu. Cała ustawa mówi o uproszczeniu procedur dla obywateli i przedsiębiorców, czyli niejako nie zmienia art. 439 pzp, ale wprowadza dodatkowe rozwiązania do zastosowania oprócz tego przepisu w zakresie wszystkich zamówień i umów, które zostały zawarte na okres powyżej 6 m-cy. Ja to interpretuję w ten sposób, że intencją ustawodawcy jest umożliwienie wykonawcom i zamawiającym wprowadzenie waloryzacji wcześniej niż po upływie 12 m-cy i zastosowanie tej waloryzacji we wszystkich umowach powyżej 6 m-cy. Co nie zmienia faktu, że art. 439 do umów na usługi i roboty też dopuszcza waloryzację wcześniejszą niż po upływie 12 m-cy. Ale wiadomo, jeśli czegoś nie trzeba, to się tego nie robi. Po drugie uważam, że ponadto ustawodawca chciał, żeby zasady ewentualnych zmian wynagrodzenia zostały już w tych umowach określone tak, aby każdy z wykonawców mógł zdecydować, czy takie zmiany mu odpowiadają i na etapie postępowania mógł wnioskować o ich modyfikację.
Ale ponieważ szczególnych intencji ustawodawcy nie znam i nie bardzo mam czas analizować proces legislacyjny tej ustawy i uzasadnienie wprowadzenia tych zmian, to mogę się mylić.
Ja uważam, że nie o to chodziło ustawodawcy, jak wprowadzał ten przepis, ale przykład Anny jest zgodny z przpeisami. PZP zawiera już obowiązek waloryzacji umów zawartych na okres powyżej 12 m-cy dla robót i usług. Gdyby ustawodawcy zależało na dodaniu do waloryzacji dostaw, to by się ograniczył tylko do zmiany/modyfikacji tego przepisu. Cała ustawa mówi o uproszczeniu procedur dla obywateli i przedsiębiorców, czyli niejako nie zmienia art. 439 pzp, ale wprowadza dodatkowe rozwiązania do zastosowania oprócz tego przepisu w zakresie wszystkich zamówień i umów, które zostały zawarte na okres powyżej 6 m-cy. Ja to interpretuję w ten sposób, że intencją ustawodawcy jest umożliwienie wykonawcom i zamawiającym wprowadzenie waloryzacji wcześniej niż po upływie 12 m-cy i zastosowanie tej waloryzacji we wszystkich umowach powyżej 6 m-cy. Co nie zmienia faktu, że art. 439 do umów na usługi i roboty też dopuszcza waloryzację wcześniejszą niż po upływie 12 m-cy. Ale wiadomo, jeśli czegoś nie trzeba, to się tego nie robi. Po drugie uważam, że ponadto ustawodawca chciał, żeby zasady ewentualnych zmian wynagrodzenia zostały już w tych umowach określone tak, aby każdy z wykonawców mógł zdecydować, czy takie zmiany mu odpowiadają i na etapie postępowania mógł wnioskować o ich modyfikację.
Ale ponieważ szczególnych intencji ustawodawcy nie znam i nie bardzo mam czas analizować proces legislacyjny tej ustawy i uzasadnienie wprowadzenia tych zmian, to mogę się mylić.
0
2022-11-22 17:20 0