Dzień dobry,
Chciałbym zadać szanownym forumowiczom pytanie dot. zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz klauzul waloryzacyjnych. Najpierw jednak opiszę w sposób ogólny zakres przedmiotu zamówienia oraz moje przemyślenia co do rozwiązań.
Mianowicie otrzymaliśmy dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na realizację 8 inwestycji, które to zostały rozłożone na poszczególne lata w następujący sposób:
- 2023 rok: 2 zadania/inwestycje drogowe (każda w innej miejscowości),
- 2024 rok: 3 zadania/inwestycje drogowe (każda w innej miejscowości),
- 2025 rok: 2 zadania/inwestycje drogowe (każda w innej miejscowości),
- 2026 rok: 1 zadanie/inwestycja drogowa.
Z otrzymanych informacji wynika, że w terminie 30 dni od zawarcia umowy dofinansowania musimy wszcząć postępowanie lub postępowania na cały zakres objęty umową. Wybór oferty na te wszystkie zadania musi nastąpić do 15 grudnia br.
Tak więc nie mogę rozłożyć sobie postępowań na poszczególne lata.
Mając powyższe na uwadze przyjąłem sobie następujące założenia:
1. Dopuszczę składanie ofert częściowych. Zamówienie podzielone będzie na dwie części. W Części nr 1 ujmę po jednej inwestycji z roku 2023, 2024 oraz 2025. W Części nr 2 pozostałe inwestycje. Przyjąłem taki podział aby zwiększyć prawdopodobieństwo otrzymania ofert na wszystkie inwestycje. Pierwotnie bowiem zaproponowano mi podział zamówienia na 8 Części – każde zadanie jako odrębna część. Uznałem jednak, że jest to ryzykowne rozwiązanie, gdyż Wykonawcy mogą nie być zainteresowani zadaniami z lat 2025, 2026. Z uwagi na zbyt odległy termin oraz obecną sytuację gospodarczą jest to uzasadnione. Dlatego też moje rozwiązanie jest lepsze;
2. Szacunkowa wartość zamówienia to oczywiście suma wszystkich zadań objętych umową o dofinansowanie. Kwota ta nie przekracza progów unijnych . Wartość pojedynczych inwestycji przekracza kwotę 130 000,00 zł;
3. We wzorze umowy określiłem dla każdego zadania/inwestycji konkretny termin przekazania terenu budowy (widełki od dnia do dnia) oraz termin realizacji tego zadania/inwestycji;
4. We wzorze umowy przyjąłem, że rozliczenie finansowe będzie odbywało się odrębnie dla każdej inwestycji;
5. Kary umowne liczone będą w odniesieniu do poszczególnych zadań;
6. Okres gwarancji jest jednym z kryterium oceny ofert i wynosi od 48 do 72 miesięcy – zgodnie z ofertą Wykonawcy. Z uwagi na tak dług okres realizacji całego przedmiotu zamówienia oraz fakt, że inwestycje wykonane będą oddane od razu do użytku uznałem , że zaoferowany okres gwarancji i rękojmi za wady będzie liczony od dokonania odbioru danej inwestycji;
I tutaj rodzą się pytania:
1. Jakie wymagania postawić do ZNWU? Wstępnie przyjąłem następujące założenia:
• Wykonawca wniesie ZNWU odrębnie na każde zadanie objęte daną częścią zamówienia;
• Wysokość ZNWU będzie wynosiła 5% wartości danego zadania objętego Częścią zamówienia;
• Terminy zwrotu/uwolnienia ZNWU byłyby liczone odrębnie dla każdego zadania objętego daną częścią zamówienia.
W ten sposób chciałbym zachować równowagę stron oraz nie narażać Wykonawcy na wyższe koszty ZNWU. Nie wiem tylko czy tak mogę. Nie wiem również czy mogę dopuścić wnoszenie ZNWU dla zadań realizowany w kolejnych latach np. w terminie 30 dni przed rozpoczęciem ich realizacji
Ustawa jednak nie przedstawia takiego rozwiązania. Zgodnie z art. 452 ust 5 Pzp, w przypadku gdy okres realizacji zamówienia jest dłuższy niż rok, Zamawiający może wyrazić zgodę na tworzenie zabezpieczenia poprzez potrącenia z należności za częściowo wykonany przedmiot zamówienia. W tym zakresie resztę postanowień regulują przepisy art. 452 ust. 6-8 Pzp.
Stąd moje wątpliwości co do przyjętego rozwiązania.
2. W odniesieniu do waloryzacji wynagrodzenia:
Wykonawcy zobowiązani będą złożyć szczegółowy kosztorys ofertowy wraz tabelą elementów scalonych oraz nakładami RMS. Tak więc Zamawiający będzie miał szczegółowe informacje dot. sposobu kalkulacji ceny oferty oraz poziomów cen.
Chciałbym aby klauzule waloryzacyjne odnosiły się do cenników Sekocenbud. W roku 2023 z waloryzacją nie byłoby problemu, gdyż przyjęte terminy realizacji zadań na ten rok nie przekraczają 6 miesięcy.
W kolejnych latach natomiast Zamawiający na 14 lub np. 30 dni przed przekazaniem terenu budowy dla danego zadania dokonałby analizy kosztorysów ofertowych i porównał z aktualnymi na dzień weryfikacji cennikami Sekocenbud. Jeżeli przyjęte w kosztorysie nakłady RMS byłyby niższe od np. średnich cen wskazanych w Sekocenbudzie, nastąpiłaby ich waloryzacja do poziomu tych cen.
Proponowane rozwiązanie wynika z podejścia niektórych wykonawców, którzy to na etapie składania ofert znacznie zawyżają ceny niektórych materiałów. W takim przypadku dokonując w przyszłości waloryzacji cen na podstawie wskaźników GUS, Wykonawca dodatkowo zyskuje, a zamawiający traci finansowo.
Czy proponowane rozwiązanie jest akceptowalne?
Dzień dobry,
Chciałbym zadać szanownym forumowiczom pytanie dot. zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz klauzul waloryzacyjnych. Najpierw jednak opiszę w sposób ogólny zakres przedmiotu zamówienia oraz moje przemyślenia co do rozwiązań.
Mianowicie otrzymaliśmy dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na realizację 8 inwestycji, które to zostały rozłożone na poszczególne lata w następujący sposób:
- 2023 rok: 2 zadania/inwestycje drogowe (każda w innej miejscowości),
- 2024 rok: 3 zadania/inwestycje drogowe (każda w innej miejscowości),
- 2025 rok: 2 zadania/inwestycje drogowe (każda w innej miejscowości),
- 2026 rok: 1 zadanie/inwestycja drogowa.
Z otrzymanych informacji wynika, że w terminie 30 dni od zawarcia umowy dofinansowania musimy wszcząć postępowanie lub postępowania na cały zakres objęty umową. Wybór oferty na te wszystkie zadania musi nastąpić do 15 grudnia br.
Tak więc nie mogę rozłożyć sobie postępowań na poszczególne lata.
Mając powyższe na uwadze przyjąłem sobie następujące założenia:
1. Dopuszczę składanie ofert częściowych. Zamówienie podzielone będzie na dwie części. W Części nr 1 ujmę po jednej inwestycji z roku 2023, 2024 oraz 2025. W Części nr 2 pozostałe inwestycje. Przyjąłem taki podział aby zwiększyć prawdopodobieństwo otrzymania ofert na wszystkie inwestycje. Pierwotnie bowiem zaproponowano mi podział zamówienia na 8 Części – każde zadanie jako odrębna część. Uznałem jednak, że jest to ryzykowne rozwiązanie, gdyż Wykonawcy mogą nie być zainteresowani zadaniami z lat 2025, 2026. Z uwagi na zbyt odległy termin oraz obecną sytuację gospodarczą jest to uzasadnione. Dlatego też moje rozwiązanie jest lepsze;
2. Szacunkowa wartość zamówienia to oczywiście suma wszystkich zadań objętych umową o dofinansowanie. Kwota ta nie przekracza progów unijnych . Wartość pojedynczych inwestycji przekracza kwotę 130 000,00 zł;
3. We wzorze umowy określiłem dla każdego zadania/inwestycji konkretny termin przekazania terenu budowy (widełki od dnia do dnia) oraz termin realizacji tego zadania/inwestycji;
4. We wzorze umowy przyjąłem, że rozliczenie finansowe będzie odbywało się odrębnie dla każdej inwestycji;
5. Kary umowne liczone będą w odniesieniu do poszczególnych zadań;
6. Okres gwarancji jest jednym z kryterium oceny ofert i wynosi od 48 do 72 miesięcy – zgodnie z ofertą Wykonawcy. Z uwagi na tak dług okres realizacji całego przedmiotu zamówienia oraz fakt, że inwestycje wykonane będą oddane od razu do użytku uznałem , że zaoferowany okres gwarancji i rękojmi za wady będzie liczony od dokonania odbioru danej inwestycji;
I tutaj rodzą się pytania:
1. Jakie wymagania postawić do ZNWU? Wstępnie przyjąłem następujące założenia:
• Wykonawca wniesie ZNWU odrębnie na każde zadanie objęte daną częścią zamówienia;
• Wysokość ZNWU będzie wynosiła 5% wartości danego zadania objętego Częścią zamówienia;
• Terminy zwrotu/uwolnienia ZNWU byłyby liczone odrębnie dla każdego zadania objętego daną częścią zamówienia.
W ten sposób chciałbym zachować równowagę stron oraz nie narażać Wykonawcy na wyższe koszty ZNWU. Nie wiem tylko czy tak mogę. Nie wiem również czy mogę dopuścić wnoszenie ZNWU dla zadań realizowany w kolejnych latach np. w terminie 30 dni przed rozpoczęciem ich realizacji
Ustawa jednak nie przedstawia takiego rozwiązania. Zgodnie z art. 452 ust 5 Pzp, w przypadku gdy okres realizacji zamówienia jest dłuższy niż rok, Zamawiający może wyrazić zgodę na tworzenie zabezpieczenia poprzez potrącenia z należności za częściowo wykonany przedmiot zamówienia. W tym zakresie resztę postanowień regulują przepisy art. 452 ust. 6-8 Pzp.
Stąd moje wątpliwości co do przyjętego rozwiązania.
2. W odniesieniu do waloryzacji wynagrodzenia:
Wykonawcy zobowiązani będą złożyć szczegółowy kosztorys ofertowy wraz tabelą elementów scalonych oraz nakładami RMS. Tak więc Zamawiający będzie miał szczegółowe informacje dot. sposobu kalkulacji ceny oferty oraz poziomów cen.
Chciałbym aby klauzule waloryzacyjne odnosiły się do cenników Sekocenbud. W roku 2023 z waloryzacją nie byłoby problemu, gdyż przyjęte terminy realizacji zadań na ten rok nie przekraczają 6 miesięcy.
W kolejnych latach natomiast Zamawiający na 14 lub np. 30 dni przed przekazaniem terenu budowy dla danego zadania dokonałby analizy kosztorysów ofertowych i porównał z aktualnymi na dzień weryfikacji cennikami Sekocenbud. Jeżeli przyjęte w kosztorysie nakłady RMS byłyby niższe od np. średnich cen wskazanych w Sekocenbudzie, nastąpiłaby ich waloryzacja do poziomu tych cen.
Proponowane rozwiązanie wynika z podejścia niektórych wykonawców, którzy to na etapie składania ofert znacznie zawyżają ceny niektórych materiałów. W takim przypadku dokonując w przyszłości waloryzacji cen na podstawie wskaźników GUS, Wykonawca dodatkowo zyskuje, a zamawiający traci finansowo.
Czy proponowane rozwiązanie jest akceptowalne?
0
2023-04-20 10:26 0