Forum


Powrót zamówienia ponizej 30 tys. euro-wewn. regulacje

K.

Katarzyna .....

3

Moi Drodzy. Jestem w nowej firmie. Zastałam tu regulamin dla zamowien ponizej 30 tys., w ktorym jest taki podział zamowień: 1) do 5 tys. zl, 2) od 5 do 25 tys zl (tu rozpoznanie rynku np. telefoniczne), 3) od 25 tys zl. do 30 tys. euro (tu juz zapytabia ofertowe pisemne, wybór, notatka itp). Są działy, ktore dokonują drobnych zakupów-wynikają one np. z pojawiających się na bieżąco potrzeb (niemozliwych do zaplanowania), awarii itp. Dzisiaj jedna z pracownic pokazała mi jak do tej pory funkcjonowało stosowanie tego regulaminu. Dla przykładu-zakupy w jakiejs tam firmie. Drobne na kilkaset złotych. Pani je sumuje (filtruje wykonawców) i kiedy po kolejnym zakupie suma dotychczasowych przekracza 5 tys. to do następnych zaczyna stosować zapisy regulaminu w zakresie zamowień powyzej 5 tys. - nawet wtedy gdy ten kolejny zakup opiewa np. na 500 zl. No i dalej jak przekroczy np. 25 tys zl, to postępuje jak dla zamowien powyzej tej kwoty. Jak dla mnie kazde z tych zamówień jest odrębnym zamówieniem-rózny asortyment, no i zakupy, ktorych przewidziec nie można, co najwyzej mozna przypuszczac, ze potrzeba takiego zakupu moze wystąpić, ale nie znane są ich ilości czy wielkość. O awaryjnych sytuacjach nie wspominam, bo przeciez tego zaplanować nie można. Dla mnie takie postępowanie trochę niezrozumiale, ale może się myle. Druga sprawa, występujemy jako zamawiający i wykonawca. Startujemy np. w przetargu na ułozenie plyt. Dokonujemy ich zakupu zgodnie z regulaminem (jesli wartosc nie przekracza 30 tys. euro). Powiedzmy, ze za jakis czas pojawia się przetarg, do ktorego podchodzimy i okazuje się, ze zostaliśmy wybrani. Występuje koniecznośc zakupu kolejnych płyt. I kupujemy ponownie zgodnie z regulaminem. Nie mozemy sumowac, nie jestesmy w stanie zaplanowac tych zakupów, chocby z tego względu, że nigdy nie ma pewności, ze zostaniemy wybrani jako najkorzystniejsi i zostanie udzielone nam zamówienie. Mam rozumieć, że w tej sytuacji takie postępowanie (kupowanie "na raty" podobnego asortymentu) jest uzasadnione, bowiem niemozliwe do zaplanowania. Dzięki z góry za Wasze uwagi.
Moi Drodzy. Jestem w nowej firmie. Zastałam tu regulamin dla zamowien ponizej 30 tys., w ktorym jest taki podział zamowień: 1) do 5 tys. zl, 2) od 5 do 25 tys zl (tu rozpoznanie rynku np. telefoniczne), 3) od 25 tys zl. do 30 tys. euro (tu juz zapytabia ofertowe pisemne, wybór, notatka itp). Są działy, ktore dokonują drobnych zakupów-wynikają one np. z pojawiających się na bieżąco potrzeb (niemozliwych do zaplanowania), awarii itp. Dzisiaj jedna z pracownic pokazała mi jak do tej pory funkcjonowało stosowanie tego regulaminu. Dla przykładu-zakupy w jakiejs tam firmie. Drobne na kilkaset złotych. Pani je sumuje (filtruje wykonawców) i kiedy po kolejnym zakupie suma dotychczasowych przekracza 5 tys. to do następnych zaczyna stosować zapisy regulaminu w zakresie zamowień powyzej 5 tys. - nawet wtedy gdy ten kolejny zakup opiewa np. na 500 zl. No i dalej jak przekroczy np. 25 tys zl, to postępuje jak dla zamowien powyzej tej kwoty. Jak dla mnie kazde z tych zamówień jest odrębnym zamówieniem-rózny asortyment, no i zakupy, ktorych przewidziec nie można, co najwyzej mozna przypuszczac, ze potrzeba takiego zakupu moze wystąpić, ale nie znane są ich ilości czy wielkość. O awaryjnych sytuacjach nie wspominam, bo przeciez tego zaplanować nie można. Dla mnie takie postępowanie trochę niezrozumiale, ale może się myle. Druga sprawa, występujemy jako zamawiający i wykonawca. Startujemy np. w przetargu na ułozenie plyt. Dokonujemy ich zakupu zgodnie z regulaminem (jesli wartosc nie przekracza 30 tys. euro). Powiedzmy, ze za jakis czas pojawia się przetarg, do ktorego podchodzimy i okazuje się, ze zostaliśmy wybrani. Występuje koniecznośc zakupu kolejnych płyt. I kupujemy ponownie zgodnie z regulaminem. Nie mozemy sumowac, nie jestesmy w stanie zaplanowac tych zakupów, chocby z tego względu, że nigdy nie ma pewności, ze zostaniemy wybrani jako najkorzystniejsi i zostanie udzielone nam zamówienie. Mam rozumieć, że w tej sytuacji takie postępowanie (kupowanie "na raty" podobnego asortymentu) jest uzasadnione, bowiem niemozliwe do zaplanowania. Dzięki z góry za Wasze uwagi.
0
2020-01-29 18:35 0

E.

Ewa .....

Fachowiec 425

Po raz pierwszy spotykam sie z takim podejściem do liczenia wartości zamówienia. W mej ocenie jest to sprzeczne z celem stosowania zaostrzonych procedur przy większych zamówieniach. U Was może byc odwrotnie. Na poczatku relizacji danego rodzaju zamówienia mimo jego wiekszej wartości - do osiągnięcia określonego w regulaminie progu - procedura może byc liberalna,a pózniejpo przekroczeniu progu dla kolejnego zamówienia mimo jego mniejszej jednostkowej wartości procedura bardziej zaostrzona. Matrix.
Na koniec najważniejsze. Dla zamówien o wartości poniżej 300000€ stosowie do treści art 4 pkt 8 nie stosujemy Pzp. Stosujemy własny regulamin, którego treść może byc swobodnie kształtowana w zalezności od potrzeb zamawiającego. Jednak zamawiający nie ma tu pełnej swobody i nie może pominąc wszelkich reguły, norm i zasad zawartych w Pzp. Przepis art 4.8 jest źle zredagowany. Jego prawidłowe brzmienie powinno wskazywać że dla zamówien do 30000€ nie stosuje sie przepisów ustawy za wyjątkiem tych dotyczących USTALENIA WARTOŚCI ZAMÓWIENIA > Przecież zamawiający najpierw musi ustalic jaka jest wartość zamówienia, postępując zgodnie zgodnie z zasadami określonymi w Pzp w szczególności w art 32-35, a dopiero wtórnie jesli ta wartość okaże niższa od 30000€ można nie stosować POZOSTAŁEJ części przepisów zawartych w Pzp.
Oznacza to , że również do tzw małch zamówien realizacja których oparta jest na wewnętrznym regulaminie, w ustaleniu wartości zamówienia należy posługiwać się regułami zawartym w Pzp. Za niewłaściwe należy uznać tworzenie oryginalnej i udziwacznionej metodyki wyliczania wartości zamówienia, która pozostaje w sprzeczności z Pzp.
Po raz pierwszy spotykam sie z takim podejściem do liczenia wartości zamówienia. W mej ocenie jest to sprzeczne z celem stosowania zaostrzonych procedur przy większych zamówieniach. U Was może byc odwrotnie. Na poczatku relizacji danego rodzaju zamówienia mimo jego wiekszej wartości - do osiągnięcia określonego w regulaminie progu - procedura może byc liberalna,a pózniejpo przekroczeniu progu dla kolejnego zamówienia mimo jego mniejszej jednostkowej wartości procedura bardziej zaostrzona. Matrix. Na koniec najważniejsze. Dla zamówien o wartości poniżej 300000€ stosowie do treści art 4 pkt 8 nie stosujemy Pzp. Stosujemy własny regulamin, którego treść może byc swobodnie kształtowana w zalezności od potrzeb zamawiającego. Jednak zamawiający nie ma tu pełnej swobody i nie może pominąc wszelkich reguły, norm i zasad zawartych w Pzp. Przepis art 4.8 jest źle zredagowany. Jego prawidłowe brzmienie powinno wskazywać że dla zamówien do 30000€ nie stosuje sie przepisów ustawy za wyjątkiem tych dotyczących USTALENIA WARTOŚCI ZAMÓWIENIA > Przecież zamawiający najpierw musi ustalic jaka jest wartość zamówienia, postępując zgodnie zgodnie z zasadami określonymi w Pzp w szczególności w art 32-35, a dopiero wtórnie jesli ta wartość okaże niższa od 30000€ można nie stosować POZOSTAŁEJ części przepisów zawartych w Pzp. Oznacza to , że również do tzw małch zamówien realizacja których oparta jest na wewnętrznym regulaminie, w ustaleniu wartości zamówienia należy posługiwać się regułami zawartym w Pzp. Za niewłaściwe należy uznać tworzenie oryginalnej i udziwacznionej metodyki wyliczania wartości zamówienia, która pozostaje w sprzeczności z Pzp.
0
2020-01-29 19:43 1
Chcesz zobaczyć kontynuację tej dyskusji? Przyjdź na szkolenie i uzyskaj dostęp do EduStrefy