Witam
Prawo opcji może dotyczyć wyłącznie dostaw lub usług, nie zaś robót budowlanych. Tak też do tej pory myślałam. Zgodnie, bowiem z literalnym brzmieniem artykułu 34 ust. 5 PZP należałoby wnioskować, że prawo opcji nie ma zastosowania do robót budowlanych, ponieważ roboty budowlane nie zostały wyraźnie w tym przepisie wskazane. Ustawodawca niefortunnie skupił swoją uwagę tylko na dwóch rodzajach zamówień publicznych, do których należałoby stosować prawo opcji, a mianowicie do zamówień na dostawy i usługi.
Na tym tle widoczne są spory w doktrynie. Jedni uważają że ustawodawca nie wyeliminował możliwości ustanowienia opcji przy robotach budowlanych, a jedynie wskazał w jaki sposób należy szacować wartość przedmiotu zamówienia na dostawy i usługi. Ostatnio też natrafiłam na ciekawy wyrok KIO 418/16 http://noweprzetargi.pl/szukaj/0418-16.pdf. Czyżby można było stosować prawo opcji w robotach budowlanych. W zasadzie tak powinno być bo dyrektywy unijne wskazują jedynie, że podstawą obliczania szacunkowej wartości zamówienia publicznego jest całkowita kwota należna, bez VAT, oszacowana przez instytucję zamawiającą, przy czym w obliczeniu takim uwzględnia się całkowitą kwotę szacunkową, obejmującą także wszelkie opcje lub wznowienia zamówienia (art. 9 ust. 1 dyrektywy klasycznej). Nasz ustawodawca jednak nie wiadomo czy chciał, czy też nie chciał uniemożliwić prawa opcji w robotach budowlanych.
Witam
Prawo opcji może dotyczyć wyłącznie dostaw lub usług, nie zaś robót budowlanych. Tak też do tej pory myślałam. Zgodnie, bowiem z literalnym brzmieniem artykułu 34 ust. 5 PZP należałoby wnioskować, że prawo opcji nie ma zastosowania do robót budowlanych, ponieważ roboty budowlane nie zostały wyraźnie w tym przepisie wskazane. Ustawodawca niefortunnie skupił swoją uwagę tylko na dwóch rodzajach zamówień publicznych, do których należałoby stosować prawo opcji, a mianowicie do zamówień na dostawy i usługi.
Na tym tle widoczne są spory w doktrynie. Jedni uważają że ustawodawca nie wyeliminował możliwości ustanowienia opcji przy robotach budowlanych, a jedynie wskazał w jaki sposób należy szacować wartość przedmiotu zamówienia na dostawy i usługi. Ostatnio też natrafiłam na ciekawy wyrok KIO 418/16 http://noweprzetargi.pl/szukaj/0418-16.pdf. Czyżby można było stosować prawo opcji w robotach budowlanych. W zasadzie tak powinno być bo dyrektywy unijne wskazują jedynie, że podstawą obliczania szacunkowej wartości zamówienia publicznego jest całkowita kwota należna, bez VAT, oszacowana przez instytucję zamawiającą, przy czym w obliczeniu takim uwzględnia się całkowitą kwotę szacunkową, obejmującą także wszelkie opcje lub wznowienia zamówienia (art. 9 ust. 1 dyrektywy klasycznej). Nasz ustawodawca jednak nie wiadomo czy chciał, czy też nie chciał uniemożliwić prawa opcji w robotach budowlanych.
1
2017-05-09 08:13 0