Celem szkolenia jest nabycie wiedzy prawnej związanej z ochroną własności intelektualnej w aspekcie utworów branży IT, poznanie praktycznych wskazówek, jak uniknąć błędów w przetwarzaniu danych osobowych w pracy ASI, zdobycie wiedzy dot. prawnych rozwiązań w sprzedaży „know-how” jak i konstrukcji umów z zamawiającymi oraz poznanie prawnych zabezpieczeń praw autorskich i ochrona przed ewentualnymi roszczeniami w aspekcie prawa pracy.
ODBIORCY SZKOLENIA
• informatycy zatrudnieni w administracji publicznej lub w firmach na stanowiskach administratorów bezpieczeństwa informacji i systemów informatycznych oraz osoby aplikujących na takie stanowiska
• osoby prowadzące własną działalność gospodarczą w branży informatycznej, programiści, graficy, freelancerzy
MODUŁ 1. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH – JAK ZROBIĆ AUDYT INFORMATYCZNY?
1. Rola ASI ( Administratora Sieci Informatycznej) w firmie lub jednostce administracji publicznej.
2. Odpowiedzialność administratora danych osobowych za wyciek danych w chmurze a zabezpieczenia tych danych.
3. Odpowiedzialność cywilna i karna administratora danych osobowych za wpisy użytkowników a odpowiedzialność ASI.
4. Prawne aspekty przetwarzania danych korzystając z chmury obliczeniowej w obszarze Unii i poza jej obszarem.
MODUŁ 2. PRAWA AUTORSKIE I ICH OCHRONA W PRACY GRAFIKA ORAZ TWÓRCY STRON WWW
1. Pojęcie praw autorskich
2. Prawa osobiste a prawa majątkowe do dzieła.
3. Zakres ochrony praw autorskich.
4. Pojęcie plagiatu i odpowiedzialność związana naruszeniem praw autorskich.
5. Tworzenie dzieł na podstawie zdjęć, grafik, muzyki dostępnej w Internecie ( aspekty współautorstwa, działa zależne)
6. Wykorzystanie wizerunku a ochrona praw cywilnych ( RODO)
7. Logotyp jako dzieło – sprzedaż, wada prawna.
8. Tworzenie dzieł a prawo pracy- kto jest właścicielem?
9. Co to jest „dozwolony użytek”?
MODUŁ 3. JAK CHRONIĆ „KNOW-HOW” W UMOWIE O SWORZENIE PROGRAMU KOMPUTEROWEGO?
1. Pojęcie „know-how”- aspekt materialny i niematerialny.
2. Jak chronić „kod źródłowy” w umowie o stworzenie program komputerowego?
3. Praca zespołowa a praca zbiorowa - co można opatentować a co chronić wg pr. autorskiego?
4. Pojęcie „wady prawnej” i jej znaczenie dla realizacji umowy.
5. Praktyczne klauzule w umowach przenoszących prawa autorskie.
6. Odpowiedzialność za wady programu.
MODUŁ 4. LICENCJA - JAKO NIEZBĘDNY ELEMENT SPRZEDAŻOWY GRY, PROGRAMU KOMPUTEROWEGO, APLIKACJI
1. Rodzaje licencji i ich znaczenie w obrocie gospodarczym.
2. Warunki udzielania licencji na korzystanie m. in. z programów komputerowych
3. Elementy obligatoryjne i fakultatywne w zakresie umów przenoszących prawa autorskie do licencji.
4. Sankcje za naruszenie praw autorskich w tym za działania bez licencji.
5. Podsumowanie szkolenia.