W trakcie dwóch dni szkolenia omówione zostaną najważniejsze cywilnoprawne aspekty zamówień publicznych z uwzględnieniem elektronizacji procedur zamówieniowych.
ODBIORCY SZKOLENIA
• Pracownicy zamawiających odpowiedzialni za przygotowanie postepowanie ws. wyboru wykonawcy i nadzór nad realizacja zawartej umowy
• Przedstawiciele wykonawców realizujących kontrakty publiczne lub ubiegający się o nie.
• Wszyscy uczestnicy rynku Zamówień publicznych
W ramach szkolenia każdy z uczestników otrzyma możliwość pobrania z EduStrefy takich wzorów dokumentów, jak:
• Instrukcja składania JEDZ w formie elektronicznej
• Przykładowe zapisy w SIWZ dot. JEDZ a formie elektronicznej
• Umowa o świadczenie usług prawnych
1. Cywilnoprawne aspekty elektronizacji zamówień publicznych - wstęp
➢ Oferta w świetle Pzp i wymogów dotyczących elektronizacji.
➢ Oświadczenia woli i wiedzy, w tym w świetle komunikacji elektronicznej.
➢ Elektroniczna forma czynności prawnych.
➢ Forma dokumentowa oświadczeń.
➢ Dokument elektroniczny a prawo cywilne.
2. Relacja zamawiający – wykonawca w toku procedury i po zawarciu umowy
➢ Forma pisemna a komunikacja elektroniczna – jak prawidłowo składać dokumenty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego?
➢ Reprezentacja stron w postępowaniu i po zawarciu umowy
➢ Pełnomocnictwa – rodzaje, treść, przykłady, zasady składania i uzupełniania. Skuteczne złożenie pełnomocnictwa w ramach komunikacji elektronicznej.
➢ Prokura – czym się różni od pełnomocnictwa i jakie powoduje ryzyka?
➢ Specyfika terminu związania ofertą. Zasady w świetle przepisów o elektronizacji.
3. Wykonawca a inne podmioty
➢ Konsorcjum – na czym polega wspólna realizacja zamówienia. Pozycja konsorcjum w postępowaniu toczącym się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
➢ Jak oceniać potencjał konsorcjum?
➢ Obowiązki i odpowiedzialność wykonawców wspólnie realizujących zamówienie
➢ Zasoby podmiotów trzecich w świetle najnowszego orzecznictwa.
➢ Zmiany w zakresie podwykonawstwa.
➢ Mechanizm ochronny podwykonawców w zamówieniach na roboty budowlane
4. Umowa ws. zamówienia publicznego
➢ Umowy ws. zamówień publicznych – charakter, elementy składowe, specyfika.
➢ Prawo zamówień publicznych a prawo cywilne – relacje stron przed i po zawarciu umowy.
➢ Umowa na roboty budowlane w reżimie Pzp. Istota, specyfika, relacje z KC.
5. Wykonywanie umów ws. zamówienia publicznego
➢ Należyte wykonanie umowy – pojęcie, zasady, możliwość umownej modyfikacji
➢ Odpowiedzialność za nienależyte wykonanie umowy
➢ Treść umowy a SIWZ – w szczególności w kontekście opisu przedmiotu zamówienia po nowelizacji
➢ Nienależyte wykonanie umowy a wykluczenie wykonawcy z postępowania
➢ Kary umowne – istota, zasady formułowania postanowień umownych.
➢ Miarkowanie kar umownych – zasady, możliwości, ryzyka, najnowsze orzecznictwo.
➢ Opóźnienie a zwłoka – odpowiedzialność wykonawcy.
➢ Gwarancja a rękojmia.
➢ Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w praktyce, najczęstsze błędy.
➢ Odstąpienie od umowy a jej rozwiązanie – nowe przepisy wynikające z nowelizacji.
6. Zmiany umów ws. zamówienia publicznego
➢ Rewolucja w zasadach aneksowania kontraktów publicznych
➢ Ograniczenia w aneksowaniu umów
➢ Zmiany podmiotowe a przedmiotowe
➢ Zmiany istotne a nieistotne
7. Case study – analiza zapisów wybranych umów na usługi i roboty budowlane – dobre i złe praktyki