WYŁĄCZENIA STOSOWANIA USTAWY PZP W ZWIĄZKU Z ROZPRZESTRZENIANIEM SIĘ ZAKAŻEŃ WYWOŁANYCH WIRUSEM SARS-COV-2
-
Stanowisko Komisji Europejskiej w zakresie stosowania norm dotyczących zamówień publicznych w czasie pandemii.
-
Wyłączenie stosowania pzp na gruncie art. 46c ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1239 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284 i 322).
-
Wyłączenie stosowania pzp na gruncie art. 6a ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842)
PRZYDATNE DLA WYKONAWCÓW MEDYCZNYCH ELEMENTY ZWIĄZANE Z POSTĘPOWANIEM O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA NA PODSTAWIE NOWEJ USTAWY PZP
-
Nowe rodzaje ogłoszeń i obowiązki informacyjne:
-
ogłoszenie o wyniku postępowania;
-
ogłoszenie o wykonaniu umowy – źródło informacji zastępujące dokument potwierdzający należyte wykonanie zamówienia, jak się nim posłużyć przy postępowaniach realizowanych w placówkach służby zdrowia?
-
informowania Prezesa UZP o złożonych ofertach;
-
raport z zrealizowanej umowy – czy jest dostępny wykonawcom i czy pozwala uzyskać informacje o szczegółach realizacji umowy przez konkurentów z postępowania (np. o rzeczywistej ilości przeprowadzonych przeglądów aparatury medycznej, zastosowanych materiałach eksploatacyjnych, czy zakresie dostarczonego asortymentu).
-
Zawartość Specyfikacji Warunków Zamówienia, w tym:
-
Przesłanki wykluczenia z postępowania:
-
Zmiany w zakresie obligatoryjnych podstaw wykluczenia;
-
Poszerzenie katalogu fakultatywnych podstaw wykluczenia;
-
Nowa procedura składania oświadczenia o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej.
-
Nowe warunki udziału w postępowaniu:
-
Warunek dotyczący zdolności do występowania w obrocie gospodarczym;
-
Zmiany przy opisywaniu sytuacji finansowej i ekonomicznej;
-
Nowe wymagania przy ofercie wspólnej i korzystaniu z zasobu podmiotu trzeciego.
-
Ewolucja przepisów ograniczających stosowanie ceny jako jedynego kryterium oceny ofert – czy przy zakupie lekarstw lub aparatury medycznej zamawiający może stosować wyłącznie kryterium najniższej ceny?
-
Termin związania ofertą:
-
Możliwości wyznaczania dłuższych terminów;
-
Zakaz określania terminu związana ofertą w dniach;
-
Brak możliwości przedłużania terminu związania ofertą samodzielnie przez wykonawcę;
-
Wybór oferty po upływie terminie związania ofertą – zasady regulujące taką możliwość.
-
Wadium:
-
Nowe formy wniesienia wadium;
-
Maksymalna wysokość zależna od procedury;
-
Doprecyzowanie sposobu zwrotu wadium złożonego w formie dokumentu wadialnego;
-
Inne przypadki zwrotu wadium.
-
Zmiany przy podawaniu terminu wykonania zamówienia – czy zamawiający będzie mógł wskazać termin dostarczenia i zamontowania aparatury w szpitalu datą kalendarzową?
KOMUNIKACJA W POSTĘPOWANIU
-
Zmiany w interpretacji zasady pisemności;
-
Środek komunikacji elektronicznej:
-
zaawansowany ŚKE służący w szczególności do przekazywania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert;
-
prosty ŚKE.
-
Podpisy elektroniczne i ich zastosowanie:
-
kwalifikowany podpis elektroniczny;
-
podpis zaufany;
-
Podpis osobisty.
PRZEPROWADZENIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO NA PODSTAWIE NOWEJ USTAWY PZP
-
Środki dowodowe:
-
Przedmiotowe środki dowodowe składane wyłącznie wraz z ofertą – m.in. karty katalogowe oferowanej aparatury, zaświadczenia o wpisie do Rejestru wyrobów medycznych czy też deklaracje zgodności wyrobu medycznego i certyfikatu wydanego przez jednostkę notyfikowaną – kto musi przedmiotowe dokumenty podpisać, dopuszczalność składania ich w postaci cyfrowego odwzorowania oraz możliwość ich uzupełnienia w ograniczonym zakresie i pod dodatkowymi warunkami;
-
Podmiotowe środki dowodowe: rodzaje, moment składania, zasady złożenia, uzupełniania i poprawianie.
-
Badanie ofert:
-
nowe podstawy odrzucenia oferty (m.in. dotyczące niespełnienia warunków udziału w postępowaniu, sporządzenia lub przesłania oferty w sposób niezgodny z wymaganiami technicznymi lub organizacyjnymi określonymi przez zamawiającego, niezgodności z warunkami zamówienia);
-
zmiany w procedurze wyjaśnień rażąco niskiej ceny;
-
poprawienie omyłek w ofercie wykonawcy – dopuszczalny zakres korekty i zmiana reguł dotyczących odpowiedzi zwrotnej udzielanej przez wykonawców.
-
Procedura odwrócona – zasady postępowania według jej reguł oraz przypadki zwalniające ze złożenia wraz z ofertą oświadczenia na formularzu JEDZ.
-
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne:
-
Brak możliwości stosowania trybów przetargu nieograniczonego i ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, zapytania o cenę i licytacji elektronicznej;
-
Tryb podstawowy w tym:
-
Warianty i przebieg postępowania w każdym z trzech wariantów (bez negocjacji, z możliwymi negocjacjami i obligatoryjnymi negocjacjami);
-
Zakres dopuszczalnych negocjacji – co można zmienić w swojej ofercie (czy dopuszczalne jest zastąpienie oferowanego urządzenia medycznego lub produktu leczniczego innym?)
-
Postać negocjacji;
-
Weryfikacja rażąco niskiej ceny – czy następuje na etapie przed czy po negocjacjach?
-
Unieważnienie postępowania.
-
Zmiany w zakresie procedury wyjaśnień treści SWZ – kiedy i do kiedy zamawiający musi udzielić odpowiedzi na zadane pytanie, czy złożonym wnioskiem mogę domagać się zmiany parametrów opisanej PZ aparatury i czy odpowiedź „zgodnie z SWZ” jest w ogóle wyjaśnieniem Specyfikacji?
-
Wizja lokalna
-
Informacje dotyczące przeprowadzenia przez wykonawcę wizji lokalnej, jeżeli zamawiający przewiduje możliwość albo wymaga złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu tych dokumentów.
-
Czy obowiązek przeprowadzenia wizji lokalnej może zastąpić poszczególne elementy opisu przedmiotu zamówienia i zmusić wykonawcę do oferowania aparatury od wyłącznie dotychczasowych producentów?
-
Jakie są konsekwencje nieodbycia wizji lokalnej w przypadku, gdy była ona wymagana?
-
Procedura otwarcia ofert:
-
Rezygnacja z jawnego otwarcia ofert;
-
Możliwość otwarcia ofert również następnego dnia po ich złożeniu;
-
Moment udostępnienia informacji o budżecie zamawiającego oraz zakres informacji dotyczących otwarcia ofert bez udziału wykonawców zamieszczanych na stronie internetowej – czy zamawiający zobligowany jest podać informacje jakie produkty lecznicze czy wyroby medyczne oferuje mój konkurent?
-
Od kiedy dostępne są dokumenty zamówienia i na jakich zasadach;
ZMIANY W UMOWACH O ZAMÓWIENIE PUBLICZNE
-
Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego:
-
wprowadzenie klauzul abuzywnych;
-
określenie obowiązkowych postanowień umownych, w tym zasady określania terminu wykonania zamówienia bez podawania konkretnej daty;
-
wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia w przypadku wzrostu cen materiałów;
-
wymagane postanowienia umowy w przypadku korzystania z prawa opcji;
-
Wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
-
Zmiany przy zabezpieczeniu należytego wykonania umowy:
-
termin wniesienia zabezpieczenia;
-
wysokość,
-
dopuszczalne formy;
-
przypadki nakazujące jego zwrot;
-
czy zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy aneksem do umowy (np. poprzez zwiększenie ilości zamawianych szczepionek) uzasadnia domaganie się uzupełnienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy przez Zamawiającego?
POUCZENIE O ŚRODKACH OCHRONY PRAWNEJ PRZYSŁUGUJĄCYCH WYKONAWCY
-
Na które czynności i zaniechania Zamawiającego przysługuje Wykonawcy odwołanie w postępowaniach o wartości poniżej progów unijnych, po wejściu w życie przepisów nowej ustawy Pzp?
-
Jakie zmiany czekają wykonawców w postępowaniach odwoławczych – m.in. przypadki poniesienia kosztów wpisu od odwołania pomimo uzyskania korzystnego orzeczenia z KIO.
-
Gdzie i w jakim terminie należy wnosić skargi na orzeczenia KIO? Omówienie istotnych zmian.
-
Pozasądowe rozwiązywanie sporów wynikających z realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego (mediacja, koncyliacja).