Newsletter Image
Start > Szkolenia otwarte > Zamówienia publiczne > Kontrola prawidłowości...

SZKOLENIA OTWARTE

Kontrola prawidłowości udzielania przez Beneficjentów Pomocy Technicznej Program Operacyjny Inteligentny Rozwój POIR zamówień realizowanych zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych,  prowadzona przez Instytucję Zarządzającą PO IR - praktyczny warsztat na ćwiczeniach

TEMAT

Kontrola prawidłowości udzielania przez Beneficjentów Pomocy Technicznej Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR) zamówień realizowanych zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, prowadzona przez Instytucję Zarządzającą PO IR

- praktyczny warsztat na ćwiczeniach

W tej chwili nie realizujemy tego szkolenia, sprawdź naszą aktualną ofertę szkoleń

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ?

Ekspert omówi listę sprawdzającą prawidłowość udzielenia zamówienia podlegającego udzieleniu z zachowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych

Na szkoleniu trener szczegółowo przedstawi jak kontrolować takie zagadnienia m.in. jak:

  • Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi   
    unijne
  • Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
  • Specyfikacja Warunków Zamówienia:
  • Elektronizacja zamówień
  • Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny
  • Zmiany przy opisie przedmiotu zamówienia

  •  

 

PROGRAM

  1. Wprowadzenie

Przygotowanie i omówienie schematu przebiegu postępowań

  1. Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi   
    unijne
  1. Tryb podstawowy: Na czym polega każdy z trzech wariantów stosowania tego trybu?
  2. Jaką postać winny przybrać negocjacje z wykonawcami w wariancie II i III?
  3. Co wykonawca może zmienić w treści swojej oferty po negocjacjach?
  4. Czy zamawiający może zrezygnować z zapowiedzianych negocjacji w wariancie II pomimo informacji od wykonawców o gotowości ulepszenia złożonej wcześniej oferty?
  1. Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
  1. przetarg nieograniczony
  2. przetarg ograniczony
  3. negocjacje z ogłoszeniem
  4. dialog konkurencyjny
  5. partnerstwo innowacyjne
  6. negocjacje bez ogłoszenia
  7. zamówienia z wolnej ręki
  1. Weryfikacja przeprowadzonego postępowania krok po kroku zgodnie z listą sprawdzającą obowiązującą Instytucję Zarządzającą PO IR (IZ)

Dokonywanie przez IZ kontroli zamówień na podstawie obowiązującej w procedurach wewnętrznych „Listy sprawdzającej prawidłowość udzielenia zamówienia podlegającego udzieleniu z zachowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych” (wzór listy w załączeniu) w poniższym zakresie:

  1. Ustalenie wartości zamówienia:
  1. Różnica pomiędzy dopuszczalnym, a niedopuszczalnym podziałem zamówienia na części (bez robót budowlanych);
  2. Postępowanie przy udzielaniu zamówień nieplanowanych;
  3. Sposoby ustalenia wartości zamówienia, a wartość zamówienia jako kwota, którą zamawiający zamierza przeznaczyć.
  4. Jak zweryfikować kalkulację Zamawiającego?
  5. Omówienie błędów na case study (bez robót budowlanych).
  1. Opis przedmiotu zamówienia:
  1. Omówienie błędów w ramach opisów przedmiotu zamówienia na dostawy, usługi na podstawie case study
  1. Specyfikacja Warunków Zamówienia:
  1. Kiedy zamawiający zobligowany jest przygotować SWZ?
  2. Zasady wyjaśnień SWZ – terminy ustawowe, sposób ich liczenia, obowiązek przedłużenia terminu składania ofert, odpowiedź wyłącznie na wybrane pytania „po terminie”, czym jest wniosek o wyjaśnienie i czy wnioski o zmianę SWZ lub wyjaśnienie intencji zamawiającego wymagają reakcji?
  3. Zasady zmiany SWZ – zmiany dezaktualizujące ogłoszenie, kolejność działań i czy zawsze jest możliwość zmiany SWZ przed terminem składania ofert?
  4. Miejsce udostępnienia i  okres – czym jest strona internetowa prowadzonego postępowania i co zrobić z SWZ w przypadku unieważnienia postępowania.
  5. Omówienie błędów na case study.
  1. Termin związania ofertą i jego przedłużenie:
  1. Konieczność wyboru oferty w terminie związania ofertą – jakie czynności Zamawiający ma wykonać w sytuacji kiedy termin związania ofertą upływa, a jakie kiedy upłynął;
  2. Obowiązek wskazania terminu związania ofertą datą kalendarzową – sposób liczenia terminu, maksymalny okres, czy zmiana terminu składania i otwarcia ofert ma wpływ na termin związania ofertą?
  3. Niedopuszczalne przedłużenie terminu związania ofertą przez Wykonawcę;
  4. Termin związania ofertą, a obowiązek zabezpieczenia oferty wadium.
  5. Omówienie błędów na case study.
  1. Badanie ofert:
  1. Przedmiotowe środki dowodowe – definicja, termin złożenia, możliwość uzupełnienia;
  2. Konieczność poprawienia omyłek – czym jest niezgodność treści oferty z dokumentami zamówienia, możliwość zakwestionowania poprawienia innej omyłki przez Wykonawcę, terminy;
  3. Przykłady omyłek w Prawie zamówień publicznych - jakie istotne zmiany można wprowadzać
  4. Ile razy można wzywać Wykonawców do złożenia dokumentów?
  5. Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny – zmiany w zakresie obowiązku zwrócenia się o wyjaśnienia do wykonawcy i wymagań dotyczących zawartości wyjaśnień, dlaczego cena oferty niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert nie zawsze wymaga zwrócenia się o wyjaśnienia; Kiedy proces wyjaśniania rażąco niskiej ceny można uznać za wystarczający? Co Zamawiający powinien uzyskać w wyniku wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny?
  6. Nowe przesłanki odrzucenia oferty;
  7. Omówienie błędów na case study.

 

 

  1. Ocena podmiotowa Wykonawcy:
  1. Obligatoryjne i fakultatywne przesłanki wykluczenia z postępowania oraz źródła ich oceny – zmiana w art. 108 ust. 1 bez przepisów przejściowych, a zachowanie Zamawiającego;
  2. Zmiany przy korzystaniu z zasobu podmiotu trzeciego;
  3. Warunki w odniesieniu do Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia i obowiązek złożenia oświadczenia, z którego wynika które dostawy lub usługi wykonają poszczególni Wykonawcy;
  4. Post kwalifikacja jako standardowy sposób weryfikacji zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia – wariant minimalny, pośredni i unijny;
  5. Weryfikacja podwykonawców;
  6. Procedura odwrócona – czym jest i jak powinna być stosowana.
  7. Omówienie błędów na case study.
  1. Zmiany przy opisie przedmiotu zamówienia:
  1. Kiedy opis przedmiotu zamówienia z użyciem znaków towarowych nie utrudnia uczciwej konkurencji.
  2. Obowiązek podania kryteriów równoważności w sytuacji używania w opisie przedmiotu zamówienia znaku towarowego, patentu, pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu w opisie przedmiotu zamówienia;
  3. Omówienie błędów na case study.
  1. Kryteria oceny ofert:
  1. W jakich przypadkach dopuszczalne jest stosowanie wyłącznie kryterium najniższej ceny?
  2. Kryteria podmiotowe – czy przy usługach społecznych wciąż mogą być stosowane?
  3. Kryteria opisowe, a ich szczegółowość – np. spełnianie kryterium w sposób zadowalający/satysfakcjonujący, dobry, b. dobry
  4. Omówienie błędów na case study.
  1. Kompletność dokumentacji przeprowadzonego postępowania:
  1. Protokół postępowania – czym jest, jego forma i zawartość;
  2. Załączniki do protokołu – czym są oraz które z dokumentów tworzonych przez zamawiającego nie stanowią załączników do protokołu;
  3. Co w przypadku stwierdzenia błędów w protokole i załącznikach.
  4. Realizacja zasady jawności w praktyce – czy zamawiający prawidłowo ją realizował;
  5. Odpowiedzialność komisji przetargowej i kierownika zamawiającego, oświadczenia i termin ich złożenia,
  6. Omówienie błędów na case study.
  1. Umowy w zamówieniach publicznych:
  1. Wprowadzenie klauzul abuzywnych (niedozwolonych);
  2. Określenie obowiązkowych postanowień umownych;
  3. Wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia w przypadku wzrostu cen materiałów w umowach zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy;
  4. Obowiązek udzielania zaliczek lub dokonywania płatności częściowych;
  5. Zmiany dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
  6. Zmiany w umowie, przykłady istotnych zmian umowy.
  7. Omówienie błędów na case study.
  1. Elektronizacja zamówień:
    1. W jakiej formie i postaci Zamawiający powinien przekazać dokumentację do kontroli?
    2. Jak sprawdzać „elektroniczne” postępowania?
    3. Jakie narzędzia są do takiej kontroli przydatne?
    4. Podpisy kwalifikowane, zaufane, osobiste
    5. Potwierdzanie „za zgodność z oryginałem” w wersji elektronicznej – kto i co może potwierdzać
    6. Postępowania prowadzone za pośrednictwem miniPortalu i komercyjnych platform zakupowych
    7. Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
  1. Odpowiedzialność za błędy w postępowaniu.
  1. Odpowiedzialność wynikająca z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów
  2. Odpowiedzialność wynikająca z przepisów karnych
  1.  Korekty finansowe.
    1. Ogólne zasady wymierzania korekt
    2. Korekty za naruszenie zasad publikacji informacji o zamówieniu,
    3. Korekty za naruszenie przesłanek w realizacji postępowań w trybach niekonkurencyjnych,
    4. Korekty za błędy w konstruowaniu warunków udziału w postępowaniu oraz wadliwe ustalenie kryteriów oceny ofert,
    5. Korekty za naruszenie przepisów Pzp. w zakresie opisu przedmiotu zamówienia.
    6. Korekty za ograniczanie kręgu potencjalnych Wykonawców,
    7. Korekty dotyczące procedury wyboru oferty najkorzystniejszej,
    8. Korekty za niedozwolone zmiany umowy
    9. Korekty w zakresie wadliwego dokumentowania postępowania oraz nierespektowania zasady bezstronności
    10. Omówienie case study
  1. Komunikat UZP w sprawie art. 6 tzw. ustawy o COVID-19.
  2. Najczęściej pojawiające się zamówienia w kontrolach IZ


 

 

OPINIE

Szkolenie było prowadzone z pasją, przez doświadczonego szkoleniowa, poparte wieloma przykładami. Możliwość zadawania pytań i prowadzenia dialogu dodatkowo zwiększa atrakcyjność szkolenia.

Katarzyna Sienkiewicz - 1 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką SPZOZ w Lublinie

Bardzo ciekawe. Pani wykładająca opowiada z pasją, jest bardzo zaangażowana, świetnie przygotowana

Emilia Godlewska - OZ GSt.

CENA ZAWIERA

  • Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS

  • Materiały z ustawą Pzp w formie książki

  • Roczny dostęp do EduStrefy

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • Szkolenie w godzinach 9:30-15:30

  • Lunch i poczęstunki w przerwach

SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE

W tej chwili nie realizujemy tego szkolenia, sprawdź naszą aktualną ofertę szkoleń