APEXNET - Rewolucja w systemie emerytalnym. Jak wdrożyć i zastosować PPK w praktyce. Kurs kompleksowy | APEXNET szkolenia
Start > Szkolenia otwarte > Kadry i Płace > Rewolucja w systemie...

SZKOLENIA OTWARTE

TEMAT

Rewolucja w systemie emerytalnym. Jak wdrożyć i zastosować PPK w praktyce.

Kurs kompleksowy

W tej chwili nie realizujemy tego szkolenia, sprawdź naszą aktualną ofertę szkoleń

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ?

Celem szkolenie będzie omówienie rewolucji systemu emerytalnego. U nas znajdziesz odpowiedzi na pytania jak wyglądają etapy wdrażania PPK oraz w jaki sposób zawiera się umowę. Dowiesz się również co się stanie w przypadku niezawarcia umowy o zarządzanie PPK.

Na szkoleniu będzie przeprowadzone studium przypadku na podstawie przykładowych wzorów.

PROGRAM

Dzień I

Zasady działania PPK i jego obsługi przez pracodawców

 

1) Cel realizacji i ogólne założenia działania PPK

  • dodatkowa emerytura
  • zasady tworzenia
  • współfinansowanie składek przez strony stosunku pracy
  • „opieka” i nadzór państwa
  • porównanie z PPE i innymi programami z III filara;

2) Etapy i terminarz wdrażania PPK przez sądy i inne jednostki budżetowe

  • objęcie działaniem ustawy o PPK i jego skutki
  • wybór instytucji finansowej
  • zawarcie umowy o zarządzanie PPK
  • zawarcie umowy o prowadzenie PPK
  • naliczenie i odprowadzenie pierwszych i kolejnych wpłat do PPK;

3) Wybór instytucji finansowej

  • wybór w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentantem osób zatrudnionych
  • kryteria wyboru
  • podstawy polityki inwestycyjnej w ramach PPK (część udziałowa i część dłużna, inwestycje w waluty zagraniczne)
  • ostateczny termin na zawarcie porozumienia o wyborze instytucji i skutki jego ustanowienia

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • porozumienia w sprawie wyboru instytucji finansowej w porozumieniu z zakładową organizacją związkową / reprezentacją osób zatrudnionych
  • ewentualnego regulaminu (instrukcji) wyboru reprezentacji osób zatrudnionych;

4) Zawarcie umowy o zarządzanie PPK

  • sposób zawarcia (generalnie elektroniczny)
  • moment zawarcia umowy elektronicznej
  • czy trzeba zawrzeć umowę, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji
  • obowiązkowe elementy umowy
  • ostateczny termin zawarcia
  • skutki niezawarcia umowy o zarządzanie PPK;

5) Nawiązanie umowy o prowadzenie PPK

  • postać zawarcia umowy i możliwość jej zmiany
  • czy trzeba ją zawrzeć, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji
  • obowiązkowe elementy umowy (załącznik – lista uczestników)
  • ostateczny termin zawarcia i wymóg zachowania przerwy 10 dni roboczych po umowie o zarządzanie PPK
  • skutki niezawarcia umowy o prowadzenie PPK;

6) Uczestnictwo w PPK

  • charakterystyka systemu dobrowolno-automatycznego przystępowania do PPK (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK)
  • weryfikacja statusu osoby zatrudnionej – kandydata na uczestnika PPK (kryteria ubezpieczeniowy i wiekowy)
  • uczestnictwo „z automatu” i w trybie wnioskowym
  • możliwość rezygnacji z programu w każdej chwili (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK)
  • terminarz zapisywania do PPK „z automatu” osób zatrudnionych do chwili zawarcia umowy o prowadzenie PPK i po jej zawarciu
  • terminarz zapisywania do PPK „starszych” uczestników – w trybie wnioskowym
  • przynależność do kilku programów PPK
  • zmiana podmiotu zatrudniającego przez uczestnika PPK
  • obowiązki informacyjne wobec osób wstępujących do PPK
  • ustawowe wznawianie wpłat do PPK przez sąd co 4 lata

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK
  • informacji podmiotu zatrudniającego dla „starszych” osób zatrudnionych (powyżej 55 lat) o możliwości przystąpienia do PPK
  • wniosku osoby zatrudnionej w wieku powyżej 55 lat do podmiotu zatrudniającego o przystąpieniu do PPK
  • oświadczenia uczestnika PPK dla podmiotu zatrudniającego o posiadanych rachunkach PPK
  • wniosku do podmiotu zatrudniającego o dokonywanie wpłat do PPK;

7) Wpłaty do pracowniczych planów kapitałowych

  • wpłaty podstawowe (obowiązkowe) i dodatkowe (dobrowolne) – ich wysokość oraz finansowane przez podmiot zatrudniający i uczestnika
  • możliwość obniżenia wpłaty podstawowej przez „najuboższych” uczestników PPK – deklaracja w tej sprawie i jej skutki
  • zasady różnicowania wpłat dodatkowych przez podmiot zatrudniający i uczestników PPK – deklaracja uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej i jej skutki
  • technika naliczania wpłat do PPK z wynagrodzenia uczestnika oraz odprowadzania na konto w PPK (podstawa wymiaru)
  • terminy dokonywania wpłat do PPK
  • ulgi przysługujące z tego tytułu (rozliczenie na liście płac wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem i zleceniobiorcą),
  • moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat do PPK finansowanych przez podmiot zatrudniający (interpretacja MF)
  • wykazywanie wpłat do PPK w dokumentach ZUS
  • wpłaty do PPK w kosztach uzyskania przychodu podmiotu zatrudniającego

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • informacji od podmiotu zatrudniającego dla osób zatrudnionych o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej i zadeklarowania wpłaty dodatkowej
  • deklaracji uczestnika PPK o obniżeniu wpłaty podstawowej
  • deklaracji uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej

STUDIUM PRZYPADKU – sporządzenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowej listy płac z rozliczeniem:

  • wynagrodzenia pracownika – uczestnika PPK

8) Preferencje z budżetu państwa

  • wpłata powitalna
  • dopłata roczna;

9) Podział środków PPK w razie rozwodu lub śmierci uczestnika PPK

  • małżonek mający rachunek PPK
  • małżonek niemający rachunku PPK
  • osoby uprawnione;

10) Wypłata transferowa i zwrot środków PPK

  • przypadki zastosowania
  • skutki rozwiązań
  • terminy i dokumentacja;

11) Rozporządzanie środkami zgromadzonymi w ramach PPK przez uczestnika

  • przed osiągnięciem 60 lat – na cele mieszkaniowe i w razie poważnego zachorowania,
  • po osiągnięciu 60 lat – indywidualna lub w formie świadczenia małżeńskiego,
  • obsługa obu rozwiązań, terminy i dokumentacja;

Dzień II

PPK w praktyce pracodawców - lista płac i dokumentacja

 

1) Nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem PPK

  • zasady inwestowania
  • rygorystyczne przepisy funkcjonowania instytucji finansowych
  • ewidencje PPK i portal PPK
  • sankcje karne i podmioty kontrolne
  • jak się przygotować do kontroli;

2) Podsumowanie obowiązków podmiotu zatrudniającego w procesie wdrażania PPK

  • obowiązki pracodawcy przy tworzeniu PPK (w wyborze instytucji finansowej, zawarcie umów itd.),
  • obowiązki informacyjne podmiotu zatrudniającego wobec uczestników i instytucji finansowej
  • obowiązki finansowe (współfinansowanie wpłat do PPK, ich naliczanie i dokonywanie)
  • obowiązki dokumentacyjne;

3) Przyjmowanie, obieg i gromadzenie dokumentacji dotyczącej PPK

  • jakie dokumenty musi przekazywać podmiot zatrudniający uczestnikom
  • druki dostarczane instytucji finansowej
  • dokumenty przyjmowane od uczestników
  • miejsce, okresy i zasady ich gromadzenia;

4) PPK na liście płac

  • naliczanie wpłat do PPK na liście płac
  • moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat finansowanych przez pracodawcę
  • analiza konkretnych przypadków ustalania podstawy wymiaru wpłat do PPK

STUDIUM PRZYPADKU – rozliczenie na liście płac wspólnie z Uczestnikami szkolenia:

  • wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą
  • wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;

 

 

5) Dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia i zasiłków uczestników PPK

  • ustalanie podstawy dokonywania potrąceń uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”
  • obliczanie kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”
  • dokonywanie potrąceń z ich wynagrodzenia

STUDIUM PRZYPADKU – przykładowe obliczenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia:

  • potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem
  • potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą
  • potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;

6) Podsumowanie szkolenia, sesja pytań i odpowiedzi

OPINIE

Szkolenie bardzo dobrze przygotowane. Trener świetnie przekazuje wiadomości. Bardzo kompetentny. POLECAM

Urszula Czaplarska - Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego

Szkolenie przeprowadzone w sposób przystępny dla osób biorących udział w szkoleniu. Prowadząca kompetentna i pomocna w rozwiązywaniu pytań zadawanych przez osoby z sali

Janina Marzec - Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych

CENA ZAWIERA

  • Materiały szkoleniowe

  • Dostęp do EduStrefy

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • Szkolenie w godzinach 9:30-15:30

  • Lunch i poczęstunki w przerwach

SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE

Miejsce Termin Trener Cena