Start > Szkolenia otwarte > Kadry i Płace > Rewolucja w systemie...

SZKOLENIA OTWARTE

Rewolucja w systemie emerytalnym Jak wdrożyć i zastosować PPK w praktyce Kompleksowy kurs z nowej ustawy ONLINE

TEMAT

Rewolucja w systemie emerytalnym. Jak wdrożyć i zastosować PPK w praktyce?

Kompleksowy kurs z nowej ustawy. ONLINE

W tej chwili nie realizujemy tego szkolenia, sprawdź naszą aktualną ofertę szkoleń

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ?

Celem szkolenia jest przygotowanie działów kadrowych, płacowych i finansowych firm do wdrożenia kolejnych programów oszczędnościowych w ramach III filara emerytalnego – pracowniczych planów kapitałowych (PPK).

Wykładowca dokładnie omówi aspekty działania programu, zwłaszcza finansowe - kwestie obliczania składek, dokonywania ich potrąceń, stosowania ulg podatkowych i składkowych z tego tytułu.  Szczegółowo omówi i skonsultuje z uczestnikami obowiązkowe elementy umów tworzących system PPK, ich formę i terminy zawarcia. Szkolenie przybiera formę praktycznych warsztatów. Uczestnicy mogą na bieżąco zadawać pytać, zgłaszać uwagi czy sugestie.

Szkolenie odbywa się w bezpiecznej formie on-line. SPRAWDŹ, jak łatwo wziąć w nim udział! Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje 30-dniowy dostęp do nagrania całego szkolenia oraz dostęp do dwóch godzinnych webinarów z umiejętności miękkich.


 

Rekomendacje uczestników

PROGRAM

Dzień I

Zasady działania PPK i jego obsługi przez pracodawców

1) Cel realizacji i ogólne założenia działania PPK

  • dodatkowa emerytura;
  • zasady tworzenia;
  • współfinansowanie składek przez strony stosunku pracy;
  • „opieka” i nadzór państwa;
  • porównanie z PPE i innymi programami z III filara;

2) Etapy i terminarz wdrażania PPK przez sądy i inne jednostki budżetowe

  • objęcie działaniem ustawy o PPK i jego skutki;
  • wybór instytucji finansowej;
  • zawarcie umowy o zarządzanie PPK;
  • zawarcie umowy o prowadzenie PPK;
  • naliczenie i odprowadzenie pierwszych i kolejnych wpłat do PPK;

3) Wybór instytucji finansowej

  • wybór w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentantem osób zatrudnionych;
  • kryteria wyboru;
  • podstawy polityki inwestycyjnej w ramach PPK (część udziałowa i część dłużna, inwestycje w waluty zagraniczne);
  • ostateczny termin na zawarcie porozumienia o wyborze instytucji i skutki jego ustanowienia;

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • porozumienia w sprawie wyboru instytucji finansowej w porozumieniu z zakładową organizacją związkową / reprezentacją osób zatrudnionych;
  • ewentualnego regulaminu (instrukcji) wyboru reprezentacji osób zatrudnionych;

4) Zawarcie umowy o zarządzanie PPK

  • sposób zawarcia (generalnie elektroniczny);
  • moment zawarcia umowy elektronicznej;
  • czy trzeba zawrzeć umowę, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji;
  • obowiązkowe elementy umowy;
  • ostateczny termin zawarcia;
  • skutki niezawarcia umowy o zarządzanie PPK;

5) Nawiązanie umowy o prowadzenie PPK

  • postać zawarcia umowy i możliwość jej zmiany;
  • czy trzeba ją zawrzeć, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji;
  • obowiązkowe elementy umowy (załącznik – lista uczestników);
  • ostateczny termin zawarcia i wymóg zachowania przerwy 10 dni roboczych po umowie o zarządzanie PPK;
  • skutki niezawarcia umowy o prowadzenie PPK;

6) Uczestnictwo w PPK

  • charakterystyka systemu dobrowolno-automatycznego przystępowania do PPK (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK);
  • weryfikacja statusu osoby zatrudnionej – kandydata na uczestnika PPK (kryteria ubezpieczeniowy i wiekowy);
  • uczestnictwo „z automatu” i w trybie wnioskowym;
  • możliwość rezygnacji z programu w każdej chwili (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK);
  • terminarz zapisywania do PPK „z automatu” osób zatrudnionych do chwili zawarcia umowy o prowadzenie PPK i po jej zawarciu;
  • terminarz zapisywania do PPK „starszych” uczestników – w trybie wnioskowym;
  • przynależność do kilku programów PPK;
  • zmiana podmiotu zatrudniającego przez uczestnika PPK;
  • obowiązki informacyjne wobec osób wstępujących do PPK;
  • ustawowe wznawianie wpłat do PPK przez sąd co 4 lata;

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
  • informacji podmiotu zatrudniającego dla „starszych” osób zatrudnionych (powyżej 55 lat) o możliwości przystąpienia do PPK;
  • wniosku osoby zatrudnionej w wieku powyżej 55 lat do podmiotu zatrudniającego o przystąpieniu do PPK;
  • oświadczenia uczestnika PPK dla podmiotu zatrudniającego o posiadanych rachunkach PPK;
  • wniosku do podmiotu zatrudniającego o dokonywanie wpłat do PPK;

7) Wpłaty do pracowniczych planów kapitałowych

  • wpłaty podstawowe (obowiązkowe) i dodatkowe (dobrowolne) – ich wysokość oraz finansowane przez podmiot zatrudniający i uczestnika;
  • możliwość obniżenia wpłaty podstawowej przez „najuboższych” uczestników PPK – deklaracja w tej sprawie i jej skutki;
  • zasady różnicowania wpłat dodatkowych przez podmiot zatrudniający i uczestników PPK – deklaracja uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej i jej skutki;;
  • technika naliczania wpłat do PPK z wynagrodzenia uczestnika oraz odprowadzania na konto w PPK (podstawa wymiaru);
  • terminy dokonywania wpłat do PPK;
  • ulgi przysługujące z tego tytułu (rozliczenie na liście płac wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem i zleceniobiorcą);
  • moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat do PPK finansowanych przez podmiot zatrudniający (interpretacja MF);
  • wykazywanie wpłat do PPK w dokumentach ZUS;
  • wpłaty do PPK w kosztach uzyskania przychodu podmiotu zatrudniającego;

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • informacji od podmiotu zatrudniającego dla osób zatrudnionych o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej i zadeklarowania wpłaty dodatkowej;
  • deklaracji uczestnika PPK o obniżeniu wpłaty podstawowej;
  • deklaracji uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej;

STUDIUM PRZYPADKU – sporządzenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowej listy płac z rozliczeniem:

  • wynagrodzenia pracownika – uczestnika PPK;

8) Preferencje z budżetu państwa

  • wpłata powitalna;
  • dopłata roczna;

9) Podział środków PPK w razie rozwodu lub śmierci uczestnika PPK

  • małżonek mający rachunek PPK;
  • małżonek niemający rachunku PPK;
  • osoby uprawnione;

10) Wypłata transferowa i zwrot środków PPK

  • przypadki zastosowania;
  • skutki rozwiązań;
  • terminy i dokumentacja;

11) Rozporządzanie środkami zgromadzonymi w ramach PPK przez uczestnika

  • przed osiągnięciem 60 lat – na cele mieszkaniowe i w razie poważnego zachorowania;
  • po osiągnięciu 60 lat – indywidualna lub w formie świadczenia małżeńskiego;
  • obsługa obu rozwiązań, terminy i dokumentacja;

 

Dzień II

PPK w praktyce pracodawców - lista płac i dokumentacja

1) Nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem PPK

  • zasady inwestowania;
  • rygorystyczne przepisy funkcjonowania instytucji finansowych;
  • ewidencje PPK i portal PPK;
  • sankcje karne i podmioty kontrolne;
  • jak się przygotować do kontroli;

2) Podsumowanie obowiązków podmiotu zatrudniającego w procesie wdrażania PPK

  • obowiązki pracodawcy przy tworzeniu PPK (w wyborze instytucji finansowej, zawarcie umów itd.);
  • obowiązki informacyjne podmiotu zatrudniającego wobec uczestników i instytucji finansowej;
  • obowiązki finansowe (współfinansowanie wpłat do PPK, ich naliczanie i dokonywanie);
  • obowiązki dokumentacyjne;

3) Przyjmowanie, obieg i gromadzenie dokumentacji dotyczącej PPK

  • jakie dokumenty musi przekazywać podmiot zatrudniający uczestnikom;
  • druki dostarczane instytucji finansowej;
  • dokumenty przyjmowane od uczestników;
  • miejsce, okresy i zasady ich gromadzenia;

4) PPK na liście płac

  • naliczanie wpłat do PPK na liście płac;
  • moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat finansowanych przez pracodawcę;
  • analiza konkretnych przypadków ustalania podstawy wymiaru wpłat do PPK;

STUDIUM PRZYPADKU – rozliczenie na liście płac wspólnie z Uczestnikami szkolenia:

  • wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą;
  • wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;

5) Dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia i zasiłków uczestników PPK

  • ustalanie podstawy dokonywania potrąceń uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”;
  • obliczanie kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”;
  • dokonywanie potrąceń z ich wynagrodzenia;

STUDIUM PRZYPADKU – przykładowe obliczenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia:

  • potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem;
  • potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą;
  • potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;

6) Podsumowanie szkolenia, sesja pytań i odpowiedzi;

OPINIE

Szkolenia ApexNet rekomendują się same. Każdy, kto choć raz uczestniczył już zawsze będzie wracał do oferty tej firmy.Angelika Pucek - Urząd Gminy Kobierzyce

Angelika Pucek - Urząd Gminy Kobierzyce

Szkolenie na wysokim poziomie, bardzo profesjonalne. Oparte na wiedzy i doświadczeniu prowadzącego oraz zgodnie z oczekiwaniami. gorąco polecam firmę ApexNet.

Marta Pacocha - Kwidzyńskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Budowlanych "Strzelbud"

CENA ZAWIERA

  • Szkolenie on-line na żywo

  • Roczny dostęp do EduStrefy

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • Szkolenie w godzinach 9:30-15:30

  • Nagrania z webinarów ApexNet

SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE

W tej chwili nie realizujemy tego szkolenia, sprawdź naszą aktualną ofertę szkoleń