Podczas szkolenia ekspert przedstawi 10 kluczowych zmian w zamówieniach publicznych, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku. Szkolenie jest dedykowane tylko i wyłącznie dla wykonawców.
Szkolenie dedykowane jest tylko i wyłącznie osobom, które stoją po stronie Wykonawcy w zamówieniach publicznych.
Szkolenie odbywa się w bezpiecznej formie on-line. SPRAWDŹ, jak łatwo wziąć w nim udział!
1. PRAWO DO UBIEGANIA SIĘ O ZAMÓWIENIE
a) Ocena podmiotowa wykonawców:
- nowy katalog przesłanek braku podstaw do wykluczenia – 6 obligatoryjnych i 10 fakultatywnych;
- brak konieczności składania oświadczenia o grupie kapitałowej w terminie 3 dni od zamieszczenia informacji z otwarcia ofert;
- zmiana definicji wykonawcy i jej wpływ na odmienną interpretację przesłanek wykluczenia.
b) Badanie ofert:
- 18 przesłanek odrzucenia oferty;
- dodatkowe wymagania przy składaniu wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny przy zamówieniach na usługi i roboty budowlane;
- zmiany w zakresie wyrażenia zgody na poprawienie przez zamawiającego innej omyłki – m.in. dopuszczalność kwestionowania sposobu poprawienia omyłki;
- reforma dotycząca wyznaczania i przedłużania terminu związania ofertą – dlaczego wykonawca nie może samodzielnie przedłużyć terminu związania ofertą?
- określenie terminu, w którym zamawiający musi dokonać wyboru oferty.
2. WSPÓLNE UBIEGANIE SIĘ O ZAMÓWIENIE I KORZYSTANIE Z ZASOBÓW PODMIOTÓW TRZECICH
a) Ocena potencjału konsorcjum - kiedy wykonawcy składający ofertę wspólną nie spełnią warunków udziału w postępowaniu?
b) Obowiązek załączenia do wniosku bądź oferty oświadczenia zawierającego podział zadań przez konsorcjantów;
c) Szersze możliwości korzystania z zasobu podmiotu trzeciego;
d) Nowe obowiązki w zakresie zawartości zobowiązania podmiotu udostępniającego zasób;
e) Zakaz powoływania się na zdolności lub sytuację podmiotów udostępniających zasoby, jeżeli na etapie składania wniosków lub ofert wykonawca nie polegał w danym zakresie na zasobie podmiotu trzeciego.
3. ELEKTRONIZACJA W POSTĘPOWANIACH O ZAMÓWIENIE PUBLICZNE
a) Komunikacja zamawiającego z wykonawcami:
- obowiązek użycia środków komunikacji elektronicznej bez względu na wartość zamówienia;
- dopuszczalny zakres komunikacji ustnej;
- „pisemność” wymagana przy wybranych czynnościach dokonywanych przez wykonawcę – zgoda na przedłużenie terminu związania ofertą czy wybór oferty po terminie związania ofertą;
- podpisywanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i konkursie oraz oświadczenia wstępnego – kiedy należy użyć kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a kiedy podpisu zaufanego lub osobistego;
b) Wizja lokalna i związane z nią obowiązki w przypadku zalecenia bądź wymagania jej w specyfikacji – kiedy zamawiający może umożliwić, kiedy wymagać, a kiedy zabronić wizji lokalnej;
c) Wymagania techniczne i organizacyjne użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego;
d) Środki komunikacji elektronicznej służące do:
- przekazywania ofert, wniosków, oświadczenia wstępnego;
- komunikacji między stronami w pozostałym zakresie.
4. ŚRODKI DOWODOWE WYMAGANE W PROCEDURZE ZAMÓWIENIOWEJ
a) Przedmiotowe środki dowodowe:
- definicja;
- moment ich złożenia;
- zasady zastosowania wezwania do ich ponownego złożenia lub uzupełnienia – brak możliwości poprawienia złożonego oświadczenia lub dokumentu;
b) Podmiotowe środki dowodowe:
- definicja;
- wezwanie do ich złożenia – termin, aktualność, odstępstwa;
- zmiany w procedurze ponownego wezwania.
5. SPECYFIKACJA WARUNKÓW ZAMÓWIENIA ORAZ OPIS POTRZEB I WYMAGAŃ – najważniejsze dokumenty w postępowaniu
a) Kiedy należy sporządzić SWZ, a kiedy OPiW?
b) Wymagana zawartość SWZ i OPiW;
c) Nowe zasady udostępniania, wyjaśniania oraz wprowadzania zmian do SWZ i OPiW;
d) Zmiany w katalogu obligatoryjnych i fakultatywnych podstaw wykluczenia;
e) Nowa procedura składania oświadczenia o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej.
ZASADA JAWNOŚCI
a) Otwarcie ofert:
- brak obecności wykonawców podczas otwarcia ofert;
- odstąpienie od obowiązku publikowania na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacji o terminie wykonania zamówienia, okresie gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach;
- zasady postępowania w przypadku awarii systemu teleinformatycznego.
b) Przekazywanie protokołu postępowania na wniosek;
c) Obowiązek automatycznego udostępnienia załączników do protokołu (w tym ofert) bez konieczności złożenia wniosku – termin udostępnienia, miejsce i zakres;
d) Rezygnacja z publikacji ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej i miejscu publicznie dostępnym – zmiana momentu wszczęcia postępowania;
e) Raport z realizacji umowy - kiedy zamawiający musi sporządzić raport, co z niego można się dowiedzieć i jaki jest termin jego sporządzenia?
f) Ogłoszenie o wykonaniu umowy – miejsce jego publikacji, cel, zawartość;
g) Ograniczenie jawności w tym ochrona danych osobowych w zamówieniach publicznych.
7. TRYB PODSTAWOWY
a) Czym jest i kiedy można go stosować?
b) Przebieg procedury we wszystkich trzech wariantach:
- bez negocjacji;
- z możliwością negocjacji:
- z obowiązkiem negocjacji.
c) Możliwości negocjacji oferty w celu jej ulepszenia – korzyści i zagrożenia z tej procedury;
8. ŚRODKI OCHRONY PRAWNEJ
a) Poszerzenie katalogu czynności i zaniechań, na które można złożyć odwołanie;
b) Zmiany w wymaganiach dotyczących ustanowienia pełnomocnika;
c) Rozwiązania mające na celu ujednolicenie orzecznictwa;
d) Wyspecjalizowany sąd zamówień publicznych przy składaniu skargi na orzeczenie KIO.
9. POZASĄDOWE ROZWIĄZYWANIE SPORÓW
a) Mediacja lub inne polubowne rozwiązanie sporu w sprawie majątkowej;
b) Ograniczenia w zawarciu ugody wynikające z
- przepisu art. 54a ustawy o finansach publicznych;
- działu VII rozdziału 3 nowego PZP.
c) Przypadki skierowania przez Sąd stron do mediacji lub innego polubownego rozwiązania sporu.
10. UMOWY W SPRAWIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
a) Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego przez:
- określenie nowej zasady kształtowania umów
- wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych
- określenie obowiązkowych postanowień umownych;
- wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.
b) Wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy;
c) Wymagane postanowienia umowy w przypadku korzystania z prawa opcji;
Zmiany dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy