12 godzinny kurs dedykowany dla branży medycznej!
Jak efektywnie prowadzić zamówienia w placówkach medycznych z uwzględnieniem elektronizacji, zmian w umowach oraz wprowadzeniem Polskiego Ładu?
Zapisz się na szkolenie a dowiesz się jakich błędów nie popełniać, co się zmieniło oraz jak profesjonalnie przejść przez nowe przepisy.
Trener poruszy temat jakie najważniejsze elementy są związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia w placówkach służby zdrowia oraz jak wyglądają zamowienia publiczne po wejściu w życie Nowego Ładu.
Rekomendacje uczestników
I. ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ i SPECYFIKA ZAMÓWIEŃ MEDYCZNYCH
1. Komunikacja w postępowaniu;
2. Dokumenty w postępowaniu:
a. składające się na ofertę – postać i konieczność użycia stosownego podpisu;
b. o charakterze prywatnym i urzędowym – sposób sporządzenia, opatrzenie stosowanym podpisem, składanie ich jako cyfrowe odwzorowanie;
c. złożone w odpowiednim formacie zapisu.
3. Wyroby medyczne – regulacje prawne:
a. ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych;
b. rozporządzenie EU 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych.
II. ELEMENTY ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIEM I PRZEPROWADZENIEM POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA W PLACÓWKACH SŁUŻBY ZDROWIA
1. Zasady ustalenia wartości zamówienia
a. Szacowanie wartości zamówienia na leki i sprzęt medyczny;
b. Obowiązek łącznego ustalenia wartości podobnych dostaw – jaki on ma wpływ na postępowania dotyczące dostawy leków?;
c. Obowiązek łącznego szacowania wartości tożsamych usług – czy wszystkie przeglądy techniczne aparatury medycznej należy traktować jako jedno zamówienie;
d. Szacowanie zamówień obejmujących opcje lub wznowienia;
e. Moment ustalenia wartości zamówienia w przypadku udzielania zamówienia w częściach;
f. ustalenie wartości zamówienia nieplanowanego, wieloletniego, udzielanego w ramach projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych – UE czy Polskiego Ładu;
g. Czy realizacja postępowania bez dopuszczenia składania ofert częściowych lub udzielenia zamówienia w częściach, które stanowią odrębne postępowania wymaga podania uzasadnienia?
2. Opis przedmiotu zamówienia na dostawy:
a. Zmiany w zakresie dopuszczalności użycia znaków towarowych, patentów i pochodzenia;
b. Oferta równoważna - czym jest równoważność, jakie środki jej dowodzą, na jakim etapie postępowania muszą być złożone i czy wykonawca może powołać się na rozwiązania równoważne realizując umowę?
c. Przypadki mogące utrudnić uczciwą konkurencję – czy wystarczającym byłby opis gwarantujący udział chociaż dwóm wykonawcom?
3. Przedmiotowe środki dowodowe:
a. Składane wraz z ofertą – m.in. karty katalogowe oferowanej aparatury, zaświadczenia o wpisie do Rejestru wyrobów medycznych czy też deklaracje zgodności wyrobu medycznego i certyfikatu wydanego przez jednostkę notyfikowaną;
b. Wymagania dotyczące ich sporządzenia – kto musi je podpisać, dopuszczalność składania ich w postaci cyfrowego odwzorowania;
c. Przypadki i warunki ich uzupełnienia na wezwanie zamawiającego – różnice pomiędzy wezwaniem na podstawie art. 107 ust 2, a art. 128 ust. 1;
d. Równoważny przedmiotowy środek dowodowy – czy SWZ musi taki dopuszczać, a zamawiający jest zobligowany opisać kryteria jakie musi on spełniać?
e. Przedmiotowy środek dowodowy żądany wyłącznie od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona – czy rozwiązanie takie jest dopuszczalne, czy stanowi może wadę postępowania?
4. Weryfikacja podmiotowa wykonawcy:
a. Nowe obligatoryjne przesłanki wykluczenia z postępowania – określone w ustawie PZP i ustawie sankcyjnej;
b. Czarna lista wykonawców;
c. Sposób oceny występowania podstaw wykluczenia – model prosty, pośredni i unijny;
d. Stosowanie przepisów sankcyjnych w zamówieniach niepodlegających przepisom pzp (w tym do 130.000 zł) – jakie zmiany wprowadzić do regulaminu wewnętrznego?
e. Procedura samooczyszczenia wykonawcy w sytuacji zatajenia informacji o wykluczeniu;
f. Podmiotowe środki dowodowe: rodzaje, moment składania, zasady złożenia, uzupełniania i poprawianie;
g. Oświadczenie wstępne – kto musi złożyć, kto może podpisać?
h. Warunki korzystania z podmiotowych środków dowodowych uzyskanych za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych;
i. Podmiotowe środki dowodowe będące w dyspozycji zamawiającego;
j. Wymagania co do sposobu sporządzania, podpisania i przedstawienia podmiotowych środków dowodowych.
k. Które podmiotowe środki dowodowe muszą być złożone z ofertą, a które należy żądać przed udzieleniem zamówienia.
5. Procedura odwrócona:
a. zasady postępowania według jej reguł;
b. przypadki zwalniające ze złożenia wraz z ofertą oświadczenia na formularzu JEDZ;
c. czy zamawiający żądając złożenia oświadczenia JEDZ wyłącznie od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona musi żądać złożenia również oświadczenia potwierdzającego aktualność zawartych w nim informacji?
III. UMOWY W ZAMÓWIENIACH MEDYCZNYCH
1. Przesłanki dopuszczające zmianę umowy:
a. Zmiany nieistotne;
b. Zmiany istotne nieobjęte zakazem zmiany;
c. Czy zamawiający może podnieść wynagrodzenie wykonawcy domagającego się zmiany umowy ze względu na występującą inflację czy też agresję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę?
2. Klauzule waloryzacyjne:
a. Czy zgodnie z art. 439 ustawy Pzp zamawiający winien przejąć pełne ryzyko związane ze zmianą cen lub materiałów;
b. Czy określając maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia można wpisać rażąco niską kwotę?
c. Kiedy zamawiający musi przewidywać klauzule waloryzacyjne?
3. Klauzule abuzywne (niedozwolone) w umowach:
a. Czym jest „opóźnienie” i jak należy rozumieć frazę „chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia”?
b. Jakie zachowania są niezwiązane z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem?
c. Minimalna wartość lub wielkość świadczenia stron w orzecznictwie – czy określenie „Zamawiający gwarantuje realizację minimum 1% zakresu zawartego w opisie przedmiotu zamówienia” jest wystarczające?