Specjalistyczne warsztaty dla Ciebie - pracownika działu zamówień publicznych, kierownika projektu lub osoby reprezentującej zamawiającego przed organami kontrolnymi.
Przygotowujesz dokumentację przetargową? Odpowiadasz na pisma pokontrolne? To szkolenie rozwiąże Twoje problemy i wyposaży Cię w sprawdzone narzędzia.
Podczas praktycznych warsztatów zdobędziesz konkretne umiejętności niezbędne w obliczu kontroli prowadzonych przez Prezesa UZP, NIK czy instytucje zarządzające funduszami UE.
Czego się nauczysz:
To szkolenie jest szczególnie cenne, jeśli prowadzisz projekty podlegające kontroli lub odpowiadasz za przygotowanie wyjaśnień pokontrolnych.
Zapisz się na szkolenie już dziś i zyskaj niezbędne kompetencje do pozytywnego przejścia każdej kontroli.
Zarezerwuj swoje miejsce teraz!
Rekomendacje uczestników
Ekspert ds Zamowień Publicznych, ponad 18 lat doświadczenia; współpracował z UJ, Collegium Civitas i PAN.
Ekspert z 18-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, szczególnie w projektach badawczo-rozwojowych. Autor komentarza do ustawy Pzp i innych cenionych publikacji. Twórca systemu zakupowego w największym projekcie UE, przeprowadził ponad 100 warsztatów dla instytucji, takich jak UJ czy PAN.
1.Rodzaje kontroli w sektorze publicznym i ich wpływ na sposób przygotowania zamawiającego
a.Kontrola zgodności
b.Kontrola finansowa
c.Kontrola wykonania zadań
2.Podstawowe regulacje dotyczące procesu kontroli – instytucje, regulacje prawne, prawa i obowiązki zamawiającego, środki odwoławcze
a.Kontrola udzielania zamówień w ustawie – prawo zamówień publicznych
b.Zasady horyzontalne i wyłączenia od ich stosowania
c.Organy kontroli, związane zasadami horyzontalnymi
d.Rola i znaczenie wzoru kwestionariusza kontroli
e.Problem uwzględnienia przez organ kontroli wyników przeprowadzonej wcześniej kontroli innego organu
f.Kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
i.Kontrola doraźna – wszczęcie, przebieg i zakończenie kontroli
ii.Kontrola uprzednia – wszczęcie, przebieg i zakończenie kontroli
iii.Środki odwoławcze od wyników kontroli Prezesa UZP – zasady wnoszenia i sporządzania;
g.Kontrola prowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli
3.Zasady i przebieg kontroli udzielania zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej
a.Ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021 – 2027 jako podstawa prowadzenia kontroli. Rozstrzyganie wątpliwości na styku z regulacjami zawartymi w ustawie – Prawo zamówień publicznych
b.Kontrole projektów i ich rodzaje
c.Kontrola zamówień publicznych w toku weryfikacji wniosku o płatność a inne rodzaje kontroli. Różnice proceduralne i ich konsekwencje.
d.Obowiązki beneficjenta czyli czego może żądać kontrolujący a czego można mu odmówić?
e.Jak długo projekt może zostać poddany kontroli?
f.Kontrola w zakresie niezwiązanym bezpośrednio z realizacją projektu
g.Informacja pokontrolna
i.Kiedy jest sporządzana
ii.Wymogi w zakresie treści
iii.Zastrzeżenia do informacji pokontrolnej – termin oraz zasady sporządzania i rozpatrywania
h.Korekty finansowe i pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowanych
i.Zasady nakładania i naliczania
ii.Możliwości odwoławcze
iii.Postępowanie po nałożeniu korekty lub pomniejszenia
4.Udział w procesie kontroli – rady dla kontrolowanych
a.Sposób przedstawienia dokumentacji postępowania
b.Jak komunikować się z kontrolującym
c.Składanie wyjaśnień
d.Formułowanie środków odwoławczych
e.Nieoczywiste sposoby obrony przed zarzutami kontroli
5.Przegotowanie do kontroli udzielania zamówień publicznych
a.Forma dokumentów, archiwizacja i przekazanie właściwych dokumentów (plików) do kontroli. Dokumenty papierowe i elektroniczne.
b.Czas przechowywania dokumentacji
c.Podpisy elektroniczne a upływ czasu. Zabezpieczenie weryfikacji.
d.Problem oryginalności plików i jednolitości danych
e.Jakie obowiązki dokumentacyjne nakłada na zamawiającego ustawa – czego ma prawo żądać kontrolujący?
f.Jak zachować cyfrowy „ślad” czynności wykonanych w postępowaniu
6.Przegląd nieprawidłowości w zakresie udzielania zamówień publicznych. Nieprawidłowości, kary finansowe i korekty finansowe przy realizacji projektów unijnych oraz odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Kluczowe zagadnienia.
a.Szacowanie wartości zamówienia
i.Problem „jednego zamówienia”
ii.Dokumentowanie szacowania oraz metody szacowania
iii.Konsekwencje błędów w zakresie szacowania wartości
b.Zaniechanie odtajnienia informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa. Naruszenie w zakresie jawności postępowania
i.Wymogi ustawowe
ii.Rozbieżności w orzecznictwie
iii.Wnioski z kontroli
c.Opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe
i.Dozwolone i niedozwolone ograniczenie konkurencji
ii.Zagadnienie równoważności rozwiązań w opz i ofertach
iii.Problem wykazania równoważności i wymagań w tym zakresie stawianych przez zamawiającego
d.Terminy w postępowaniu i zasady ich obliczania.
i.Stosowanie skróconych terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
ii.Przesłanka „czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty” – jak ją rozumieć?
e.Kryteria oceny ofert a naruszenie ustawy i ryzyko nałożenia korekty finansowej.
f.Ryzyka i naruszenia przepisów ustawy na etapie kwalifikacji wykonawców i oceny ofert
i.Interpretacja SWZ po upływie terminu składania ofert
ii.Ocena ofert
1.Ocena dokonana inaczej niż określono to w dokumentach zamówienia;
2.Ocena dokonana w oparciu o nieujawnione kryteria.
iii.Problem rażąco niskiej ceny
1.Okoliczności uzasadniające wezwanie wykonawcy do złożenia wyjaśnień
2.Uzasadnione odstępstwo od wystosowania wezwania
3.Sposób oceny i dokumentowania oceny złożonych wyjaśnień
4.Wielokrotność wezwań
iv.Wyjaśnienia treści oferty a ryzyko niedozwolonych negocjacji z wykonawcą
g.Ryzyka związane z etapem realizacji zamówienia
i.Modyfikacje umów
1.Kryterium istotności zmiany – kiedy zmiana jest istotna a kiedy nie?
2.Zmiany umowy w sprawie zamówienia:
a.Badanie prawidłowości zmian dokonanych na podstawie klauzul przeglądowych umów;
b.Forma prawna dokonania zmiany;
c.Ogłoszenie o zmianie umowy i konsekwencje jego braku.
d.Zmiany wartości udzielonego zamówienia;
h.Postępowanie prowadzone w warunkach konfliktu interesów
i.Wymogi w zakresie składania oświadczeń
ii.Postępowanie w przeprowadzone w sytuacji:
1.Braku oświadczenia
2.Oświadczenia fałszywego
3.Oświadczenia złożonego po terminie
i.Odpowiedzialność z tytuły naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Zarys problemu.
i.Zasady odpowiedzialności
ii.Podstawowe przesłanki odpowiedzialności.
Miejsce | Termin | Trener | Cena |
DRUGIE SZKOLENIE WIDEO 50% TANIEJ
Sprawdź co zyskasz
|
---|---|---|---|---|
ONLINE, | 23-24 czerwca 2025 GWARANCJA TERMINU |
Paweł Wójcik | 1099.00 zł netto + 23% VAT | 1649.00 zł netto + 23% VAT |