Konkretne problemy, realne rozwiązania – zamówienia publiczne w 2025 roku
Zmiany w zamówieniach publicznych wchodzą w decydującą fazę. Nowe progi, obowiązki rejestrowe, certyfikacja wykonawców, zmiany w analizie potrzeb, procedurach, poprawkach i umowach — wszystko to wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale też refleksji nad codzienną praktyką. Właśnie na tym skupia się to szkolenie.
Porozmawiamy o tym, co faktycznie wpływa na Twoją pracę: od nowych zasad w rejestrze umów i planowania postępowań, przez dobre i złe praktyki przy ocenie ofert, po błędy w umowach, które mogą skutkować korektami. Pokażemy też, jak przygotować się na planowane zmiany, by uniknąć niepewności i stresu w przyszłości.
Szkolenie nie skupia się na przepisach w oderwaniu od życia — stawiamy na konkret, przykłady z praktyki i wyjaśnienia, które dają jasność, a nie kolejne wątpliwości.
Jeśli zależy Ci na spokojniejszym zarządzaniu postępowaniami i umowami – to szkolenie jest dla Ciebie.
Rekomendacje uczestników
Ekspert Prawa zamówień publicznych, trener biznesu. Wykładowca na SGH. Od 1995 r. wykłada zamówienia publiczne.
Ekspert podczas prac Komisji Nadzwyczajnej ds deregulacji (NDR) rozpatrującej projekt nowej ustawy - Prawo zamówień Publicznych (2019 r.). W latach 1996-2001 stały współpracownik tygodnika Rynek Zamówień Publicznych, potem miesięcznika Inwestycje Komunalne; znawca amerykańskiego systemu zamówień publicznych.
Trener zamówień publicznych od 2004 roku, na koncie: tysiące szkoleń i godzin wykładowych z zamówień publicznych.
Uczestnik prac sejmowej Komisji Gospodarki nad nowelizacją ustawy PZP. Reprezentant stron przed Krajową Izbą Odwoławczą, autor wielu opinii dotyczących stosowania przepisów ustawy PZP oraz stanowisk w postępowaniach kontrolnych.
I Planowane, wdrożone i możliwe zmiany w zamówieniach
1. Nowy próg stosowania ustawy PZP – od kiedy będzie obowiązywać zmiana ze 130.000 na 170.000 zł?
2. Wymagania dotyczące rejestru umów wynikające z przepisów ustawy o finansach publicznych:
a) Centralny rejestr umów jednostek sektora finansów publicznych – czym jest i od kiedy będzie obowiązywał?
b) Zakres informacji podawany do rejestru;
c) Termin zamieszczenia wymaganych informacji w rejestrze;
d) Które umowy można pominąć w rejestrze?
e) Obowiązek założenia konta w systemie teleinformatycznym prowadzonym przez Ministra Finansów;
f) Odpowiedzialność za niewykonanie lub niedopuszczenie do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia czy wprowadzania danych do rejestru umów;
3. Zmiany w analizie potrzeb i wymagań – nowe obowiązki zamawiających w zakresie zwiększania konkurencyjności postępowań.
4. Certyfikacja wykonawców – nowe możliwości i obowiązki:
a) Co to jest certyfikat wykonawcy zamówień publicznych?
b) Jakie korzyści z certyfikacji uzyskują Zamawiający, a jakie Wykonawcy?
c) Zmiany w zakresie stawiania warunku dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej aby umożliwić wykazanie jego certyfikatem;
d) Poziomy zdolności technicznej lub zawodowej dotyczące kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy lub osób, które będą realizowały zamówienie wynikające z przyszłego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w zamówieniach na roboty, dostawy i usługi;
e) Procedura oceny certyfikatów – obalenie domniemania niepodlegania wykluczeniu lub zdolności do należytego wykonania umowy wynikającego z certyfikatu;
5. Nowości w postępowaniu odwoławczym:
a) Możliwość uczestnictwa w zdalnym posiedzeniu i zdalnej rozprawie przed KIO;
b) Koncentracja dowodów przed rozprawą – obowiązek przedłożenia dowodów już z odwołaniem, odpowiedzią na odwołanie, czy przystąpieniem do postępowania odwoławczego;
c) Obowiązek przygotowania odpowiedzi na odwołanie;
6. „Nacjonalizm gospodarczy” czyli możliwość dyskryminacji wykonawców z państw trzecich – co zrobić aby uniemożliwić start wykonawców z Chin czy Turcji?
II Praktyki zamawiającego podczas czynności badania i oceny ofert – które praktyki należą do dobrych, a które do złych i dlatego należy je zmienić?
1. Niezłożenie w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego lub innych dokumentów lub oświadczeń;
a) Dlaczego podmiotowy środek dowodowy złożony wraz z ofertą nie jest złożony w przewidzianym terminie?
b) Czy określenie jakie dokumenty wykonawcy muszą złożyć wraz z ofertą we wzorze umowy jest wiążące dla wykonawców?
c) Ile wezwań do złożenia środków dowodowych – różnice w składaniu przedmiotowych i podmiotowych środków dowodowych?
d) Co to są inne dokumenty lub oświadczenia?
2. Termin związania ofertą:
a) Czy upływ terminu związania ofertą skutkuje odrzuceniem oferty wykonawcy?
b) Kiedy należy wezwać wykonawcę o przedłużenie terminu związania ofertą?
c) Czy wybór najkorzystniejszej oferty przed upływem terminu związania ofertą unieważnia wcześniejsze wezwanie do przedłużenia terminu związania ofertą?
d) Czy brak odpowiedzi na wezwanie do przedłużenia terminu związania ofertą pozwala domniemywać wyrażenie zgody przez Wykonawcę?
3. Poprawianie omyłek w ofercie:
a) Kiedy mamy do czynienia z omyłką, a kiedy z błędem?
b) Czym jest oczywistość omyłki?
c) Jak rozumieć zapis „z uwzględnieniem konsekwencji dokonywanych poprawek”?
d) 4 elementy pozwalające ocenić czy zapis w ofercie należy poprawić jako inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
4. Wyjaśnianie rażąco niskiej ceny:
a) Co to jest rażąco niska cena?
b) Czy oferta z ceną niższą o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert zawsze wymaga wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień?
c) Jakie są 3 warunki dobrych wyjaśnień?
d) Kiedy wyjaśnienia należy uznać za zbyt ogólne?
e) Ile razy wzywać wykonawcę do wyjaśnień, jakie elementy należy uwzględnić w wezwaniu?
5. Złożenie oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji:
a) Definicja czynu nieuczciwej konkurencji;
b) Czy zaoferowanie nierealnego rabatu, terminu wykonania, czy okresu gwarancji powinno skutkować odrzuceniem oferty?
c) „inżynieria finansowa” czyli przerzucanie kosztów z jednej do drugiej pozycji;
6. Błąd w obliczeniu ceny:
a) Różne stawki podatku VAT w złożonych ofertach;
b) Czy zamawiający musi wskazać prawidłową stawkę podatku VAT w treści SWZ lub w ramach wyjaśnień, o które wystąpił wykonawca?
c) Co w sytuacji kiedy Zamawiający podał informację o konieczności zastosowania jednolitej stawki VAT, a w ofercie wykonawca zastosował różne stawki dla poszczególnych produktów wchodzących w zakres zamówienia?
d) Wskazanie błędnej stawki podatku VAT dla zamawianych produktów w treści SWZ;
e) Czy można wymagać podania w ofercie wyłącznie wynagrodzenia w kwocie brutto?
III Umowy o zamówienie publiczne
1. Zawarcie umowy:
a) Czy można zawrzeć umowę elektronicznie?
b) Dlaczego data w nagłówku umowy lub data złożenia podpisu na umowie nie jest datą zawarcia umowy?
c) Od jakiej daty biegnie termin na opublikowanie ogłoszenia oo wynikach postępowania?
2. Uchylanie się od zawarcia umowy:
a) Czym różni się czynność uchylenia od zawarcia umowy od odmowy zawarcia umowy oraz jakie praktyczne znaczenie ma przedmiotowa różnica?
b) Kiedy możliwe jest dokonania wyboru zastępczego?
c) Zatrzymanie wadium w przypadku uchylenia się od zawartej umowy – dlaczego niemożliwe jest kwestionowanie powyższej decyzji przed KIO?
3. Obowiązkowe postanowienia umowy wynikające z PZP:
a) Planowany termin zakończenia usługi, dostawy lub robót budowlanych,
b) Warunki zapłaty wynagrodzenia;
c) Maksymalna wysokość kar umownych, których mogą dochodzić strony;
d) Klauzule waloryzacyjne przy umowach zawieranych na okres dłuży niż 6 i 12 miesięcy – różnice i podobieństwa przy określaniu zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia;
e) Postanowienia dotyczące sposobu dokumentowania zatrudnienia oraz kontroli spełniania wymagań dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę;
4. Klauzule abuzywne (niedozwolone) w umowach:
a) Czym jest „opóźnienie” i jak należy rozumieć frazę „chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia”?
b) Jakie zachowania są niezwiązane z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem?
c) Minimalna wartość lub wielkość świadczenia stron w orzecznictwie – czy określenie „Zamawiający gwarantuje realizację minimum 1% zakresu zawartego w opisie przedmiotu zamówienia” jest wystarczające?
5. Kontrowersje przy zapisach i zmianach w umowach o zamówienie publiczne:
a) Klauzula umożliwiająca dowolne rozwiązywanie umowy przez jej strony;
b) Czy zmiana elementu będącego przedmiotem oceny w kryteriach oceny ofert jest dopuszczalna?
c) Kiedy zmiana umowy jest nieistotna?
d) Poszerzenie zakresu zamówienia zmianą umowy:
- zamówienie dodatkowe czy zmiana niskowartościowa?
- dlaczego dokonując zmiany niskowartościowej, obliczając dopuszczalne wartości graniczne, tj. 10% i 15% wartości wynagrodzenia, należy uwzględnić zarówno zmiany umowy zwiększające, jak i zmniejszające zakres świadczenia? Czy zmiana umowy na podstawie 455 ust. 2 polegająca tylko na podwyższeniu wynagrodzenia wykonawcy bez zmiany zakresu zamówienia lub zobowiązania wykonawcy jest zgodna z ustawą?
Miejsce | Termin | Trener | Cena |
DRUGIE SZKOLENIE WIDEO 50% TANIEJ
Sprawdź co zyskasz
|
---|---|---|---|---|
KATOWICE, NOVOTEL CENTRUM | 8-9 lipca 2025 | Grzegorz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
GDAŃSK, HOTEL SCANDIC | 8-9 lipca 2025 | Łukasz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
POZNAŃ, HOTEL FOCUS | 19-20 sierpnia 2025 | Grzegorz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
WROCŁAW, HOTEL SCANDIC | 21-22 sierpnia 2025 | Łukasz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |