Wszystkie nowelizacje w jednym szkoleniu!
Rok 2025 wywrócił Pzp do góry nogami – pięć nowelizacji, każda w innym miejscu ustawy. Zmienią się progi bagatelności, analiza potrzeb, certyfikacja wykonawców i sposób prowadzenia rozpraw przed KIO. To szkolenie pozwoli Ci złapać oddech w tym gąszczu zmian i spokojnie przygotować się na 2026 rok.
Czego się nauczysz
Dlaczego warto
Bo w 2026 roku nie będzie już miejsca na improwizację. Nowe przepisy Pzp zaczną działać, a błędy w dokumentacji mogą kosztować więcej niż jedno unieważnione postępowanie.
To szkolenie pozwoli Ci wejść w nowy rok z gotowymi rozwiązaniami – przetestowanymi zapisami SWZ, wzorami oświadczeń i jasnymi instrukcjami, jak działać zgodnie z prawem od pierwszego dnia.
Zarezerwuj miejsce i przygotuj się na nowe zasady zamówień publicznych od 2026 roku!
Ekspert Prawa zamówień publicznych, trener biznesu. Wykładowca na SGH. Od 1995 r. wykłada zamówienia publiczne.
Ekspert podczas prac Komisji Nadzwyczajnej ds deregulacji (NDR) rozpatrującej projekt nowej ustawy - Prawo zamówień Publicznych (2019 r.). W latach 1996-2001 stały współpracownik tygodnika Rynek Zamówień Publicznych, potem miesięcznika Inwestycje Komunalne; znawca amerykańskiego systemu zamówień publicznych.
Trener zamówień publicznych od 2004 roku, na koncie: tysiące szkoleń i godzin wykładowych z zamówień publicznych.
Uczestnik prac sejmowej Komisji Gospodarki nad nowelizacją ustawy PZP. Reprezentant stron przed Krajową Izbą Odwoławczą, autor wielu opinii dotyczących stosowania przepisów ustawy PZP oraz stanowisk w postępowaniach kontrolnych.
I Zmiany wynikające z nowelizacji przepisów ustawy PZP
1. Zmiany wynikające z ustawy z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy Pzp:
a) podniesienia progu bagatelności
- Od kiedy nowy próg 170.000;
- Skąd wysokość tej kwoty?
- Jaki próg w procedurach wewnętrznych wszczynanych w 2025 roku, a dotyczących umów wchodzących w życie/obowiązujących od 1 stycznia 2026 roku?
b) zmian w zakresie analizy potrzeb i wymagań:
- Jak przeprowadzić analizę warunków zamówienia w celu podniesienia konkurencyjności postępowania?
- W jakich trybach jest ona konieczna, a w jakich można ją pominąć?
2. Zmiany wynikające z ustawy z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy Pzp:
a) Ofert których wykonawców i produktów pochodzących z których krajów zamawiającemu nie wolno traktować „mniej korzystnie” niż podmiotów i zamówień pochodzących z Unii Europejskiej?
b) Czy wykonawcy z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych mogą złożyć ofertę w PL?
c) Czy możliwe jest poleganie na zasobach podmiotów z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych?
d) Czy podmiot z państwa trzeciego może być podwykonawcą zamówień publicznych?
e) Czy Zamawiający może zakazać oferowania produktów pochodzących z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych?
f) Przykładowe zapisy SWZ dotyczące gorszego traktowania wykonawców z państwa trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych lub wykonawców oferujących dostawy, usługi i roboty budowlane pochodzące z tych państw;
g) Platforma Procurement for Buyers wspierająca Zamawiających w identyfikacji wykonawców z państw trzecich, którzy kwalifikują się do udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w państwach członkowskich UE, w oparciu o międzynarodowe zobowiązania UE (takie jak Porozumienie WTO ws. Zamówień Rządowych i dwustronne umowy handlowe) - jak korzystać?
3. Zmiany wynikające z ustawy z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego:
a) Jakie znaczenie dla procedur zamówień publicznych ma Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych, zakłócających rynek wewnętrzny;
b) Kiedy zamawiający ma obowiązek pozyskiwania zgłoszeń/oświadczeń wykonawców w przedmiocie wkładów zagranicznych;
c) Nowe obowiązki Prezesa Urzędu Zamówień Publicznego:
- Wykonywanie zadania państwa członkowskiego w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia;
- Aktywna pomocy urzędnikom i innym towarzyszącym osobom upoważnionym przez Komisję Europejską, którzy przeprowadzają kontrolę na terytorium Polski;
- zwrócenie się do Policji o pomoc polegającej na zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania czynności związanych z kontrolą, osobistego bezpieczeństwa osób obecnych w tym miejscu, a także na ustaleniu tożsamości osób;
- weryfikacja dopełnienie przez zamawiającego obowiązku zgłoszenia w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia, obowiązku uprzedniego zgłoszenia lub oświadczenia o zagranicznych wkładach finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560.
4. Zmiany wynikające z ustawy z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (tzw. Ustawy deregulacyjnej)
a) Zdalne posiedzenie i rozprawa przed Krajową Izbą Odwoławczą:
czy strona bądź uczestnik postępowania odwoławczego może sam zdecydować, czy połączy się zdalnie czy też przyjdzie na salę rozpraw?
jak przekazywać pisma i dowody podczas rozprawy zdalnej?
przypadki kiedy KIO może odmówić zdalnego udziału tej osoby w posiedzeniu lub rozprawie.
b) Koncentracja materiału dowodowego przed rozprawą:
- Zmiany w zawartości odwołania, przystąpienia do postępowania odwoławczego i odpowiedzi na odwołanie;
- Na czym polega prekluzja dowodowa?
- Do kiedy najpóźniej należy przedstawić dowody i czy 5 minut przed rozprawą wystarczy?
c) Konieczność wniesienia odpowiedzi na odwołanie.
d) Obowiązek aby do każdego pisma kierowanego do KIO dołączyć dowód przekazania tego pisma albo jego kopii stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego albo oświadczenia o przekazaniu im tego pisma albo jego kopii.
5. Zmiany wynikające z ustawy dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.
a) Przyczyny i cele wprowadzenia przepisów o certyfikacji wykonawców;
b) Od kiedy należy stosować nowe przepisy?
c) Co należy zmienić w dokumentach zamówienia aby dostosować je rozwiązań wynikających z ustawy o certyfikacji wykonawców w tym przykładowe zapisy SWZ i wzory oświadczeń;
d) Rodzaje certyfikacji (certyfikacja niepodlegania wykluczeniu, w tym związana z procedurą tzw. self-cleaningu, certyfikacja zdolności wykonawcy);
e) Jak prawidłowo opisać warunki udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej z wykorzystaniem odpowiednich poziomów zdolności określonych w Rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o certyfikacji;
f) Czy certyfikacja będzie obowiązkowa?
g) Podważanie domniemania niepodlegania wykluczeniu lub zdolności wykonawcy wynikających z certyfikatu;
h) Podmioty certyfikujące – kto i na jakich zasadach będzie mógł wystawić certyfikat?
i) Na jaki okres będzie wydawany certyfikat?
II Nowe podejście do zamówień wynikające ze stanowiska UZP
1. Procedura odwrócona w trybie podstawowym
a) Czy na pewno Zamawiającemu wolno stosować procedurę odwróconą w trybie podstawowym?
b) Na czym konkretnie polega procedura odwrócona?
c) Przykładowe zapisy SWZ dotyczące procedury odwróconej.
2. Żądanie oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej od wykonawcy w przypadku złożenia w postępowaniu wyłącznie jednej oferty/wniosku.
III Kontrowersyjne opinie wynikające z orzecznictwa
1. Stosowanie ustawy Kodeks cywilny, czy na pewno ustawa PZP nie stanowi inaczej:
a) Czy niezłożenie poprawnie podpisanego formularza ofertowego w sytuacji kiedy wszystkie wymagane informacje z oferty (m.in. dane wykonawcy, cena czy termin wykonania zamówienia) znajdują się innych dokumentach składanych z ofertą stanowi jedynie o niezgodności formy oferty z dokumentami zamówienia i w konsekwencji nie może skutkować odrzuceniem oferty?
b) Czy oferta wraz z załącznikami, która musi być udostępniona niezwłocznie po jej otwarciu obejmuje wyłącznie dokumenty złożone Zamawiającemu w terminie składania oferty, czy też również dokumenty związane z elementami oferty jak np. informacja o poprawieniu omyłek, czy wyjaśnienia rażąco niskiej ceny?
c) Czy wykonawca może samodzielnie przedłużyć termin związania ofertą na podstawie przepisów ustawy Kodeks Cywilny?
d) Dlaczego nie można uzależniać wypłaty wynagrodzenia Wykonawcy od zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcy w umowach na usługi?
e) Czy postanowienie umowne przewidujące możliwość bezpośredniej zapłaty podwykonawcy wynagrodzenia niewymagalnego przekracza granice swobody umów?
a) Zawarcie umowy:
- Czy można zawrzeć umowę elektronicznie?
- Dlaczego data w nagłówku umowy lub data złożenia podpisu na umowie nie jest datą zawarcia umowy?
- Od jakiej daty biegnie termin na opublikowanie ogłoszenia o wynikach postępowania?
2. Hierarchia aktów prawnych, czy na pewno akty wykonawcze nie naruszają ustawy:
a) Weryfikacja podmiotu trzeciego pod kątem przesłanek wykluczenia, czy na pewno żądanie oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej nie jest możliwe?
b) Przekazanie Zamawiającemu cyfrowego odwzorowania pełnomocnictwa do podpisania oferty sporządzone w formie pisemnej;
c) Utajnienie informacji o wartości zamówienia do momentu otwarcia ofert.
3. Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny:
a) Wezwanie wykonawcy do wykazania braku istnienia ceny rażąco niskiej wobec jednej z cen jednostkowych;
b) Omyłki i błędy kalkulacyjne w wyjaśnieniach złożonych przez wykonawcę – czy wymagają poprawienia czy odrzucenia oferty?
c) Czy w sytuacji kiedy cena jednej z ofert jest dwukrotnie wyższa od pozostałych ofert i generuje różnicę 30% pomiędzy tymi cenami a średnią arytmetyczną istnieje obowiązek wezwania do wyjaśnień
d) W jakich sytuacjach wezwanie wykonawcy można uznać za niedopuszczalne?
e) Trzy warunki skutecznych wyjaśnień.
Miejsce | Termin | Trener | Cena |
DRUGIE SZKOLENIE WIDEO 50% TANIEJ
Sprawdź co zyskasz
|
---|---|---|---|---|
KRAKÓW, VIENNA HOUSE EASY | 22-23 stycznia 2026 | Łukasz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
WARSZAWA, GOLDEN FLOOR CENTRUM | 29-30 stycznia 2026 | Łukasz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
WROCŁAW, HOTEL SCANDIC | 29-30 stycznia 2026 | Grzegorz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
POZNAŃ, HOTEL ALTUS | 12-13 lutego 2026 | Grzegorz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
BIAŁYSTOK, IBIS STYLES | 17-18 lutego 2026 | Łukasz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
OLSZTYN, HOTEL WILEŃSKI | 17-18 lutego 2026 | Grzegorz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
GDAŃSK, HOTEL SCANDIC | 24-25 lutego 2026 | Łukasz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
ŁÓDŹ, HOTEL HOLIDAY INN | 24-25 lutego 2026 | Grzegorz Czaban | 1399.00 zł netto + 23% VAT | 1949.00 zł netto + 23% VAT |
MASZ PYTANIA?
Napisz szkolenia@apexnet.pl lub zadzwoń na (22)2058900